IVR-palvelut ja niiden kehitysnäkymät
Vesterinen, Meri (2008-01-10)
Vesterinen, Meri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-01-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210225857-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210225857-8
Tiivistelmä
Matkapuhelimista on tullut tärkeä toimiala, jonka markkinat kasvavat koko ajan. Kilpailu alalla on kovaa, mikä vaikuttaa toimijoiden palvelukehittymiseen. Palveluiden toteuttamisessa käyttäjästä on tullut ensisijainen, mutta sitä ohjaavat kuitenkin myös kustannukset, joiden mitoittaminen sekä käyttäjälle että toimittajalle sopiviksi on huomioitava. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella erilaisia palvelututkimuksia, alan kehitystä ja niiden pohjalta luoda suuntaa mobiilipalveluiden kehittämiselle. Tutkimuksessa keskitytään huomioimaan IVRteknologian käyttäminen mobiilipalveluiden tuotannossa. Tutkimus tehdään käyttäjän näkökulmasta ja tarkoituksena on selvittää käyttäjän arkipäivää helpottavia ideoita toteuttajan toteutettavaksi. Työ koostuu teoriaosuudesta ja ideakartoituksesta. Teoriassa tutustutaan matkapuhelimen kehittymiseen Suomessa ja Yhdysvalloissa. Lisäksi esitellään IVR-teknologiaa ja siihen liittyviä muita teknologioita. Ideakartoitus on jaettu kolmeen osaan, jotka ovat keskeisten palveluntuottajien kartoitus, Idealiikkeen tutkimus ja www-sivujen ideakartoitus sekä ideakartoitus Jyväskylässä. Tutkimuksessa selvisi, että käyttäjillä on samansuuntaisia toiveita riippumatta iästä, vaikkakin elämäntilanne vaikuttaa toiveiden painottumiseen. Toisena huomiona oli se, että käyttäjien tarpeet eivät ainakaan vielä ole matkapuhelimen osalta kovin suuria. Jo olemassa olevia palveluita ei aina käytetä, vaikka käyttäjällä niitä olisikin ulottuvilla. Esille tulleet ideat oli useimmiten kuultu tai luettu jostain. Yhdysvaltojen tarjonta painottuu liittymän ja matkapuhelimen pakettihinnoitteluun, mikä on tullut myös Suomen markkinoille ja jatkanee kasvuaan tulevaisuudessa. Lisäksi viihdeteollisuus tulee lisäämään osuuttaan mobiilipalveluiden tarjonnassa.