Osuustoiminnallisen yrityskurssin opetussuunnitelma – yhteistyöopetusta WeWorryn tapaan
Wilén, Turo (2010)
Wilén, Turo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091012958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091012958
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni sisältää ajatuksiani yhteistyökoulutuksen toteuttamisesta ja sellaisen sisällöstä. Pohdin sitä, miten käytännön elämässä yhteistyötä tehdään projekteissa,
yhteiskunnassa ja yritystoiminnassa, sekä mitkä on sen esteenä.
Pääasiallisena raportin materiaalina olivat omat kokemukseni sekä kansallisista että kansainvälisistä projekteista. Tärkeä havaintoni oli, että kulttuuriset erot vaikuttavat huomattavasti tapaan työskennellä ja myös osaltaan yhteistyön sujumiseen.
Projektityön lisäksi kehittämishankkeeni muodostui omista kokemuksistani osuuskuntatoiminnasta ja perustamamme osuuskunnan antaman yhteistoiminnallisen kokemuksen perusteella.
Näistä lähtökohdista lähdin pohtimaan miten yhteistyötä voisi opettaa erilaisissa rooleissa toimiville ihmisille. Tuloksena oli yhdeksän eri koulutusta, joihin muodostin karkean
sisällön, mitä kouluttaja voi käyttää pohjana esitykselleen. Hän voi yksilöllisesti lisätä siihen tarpeelliset yksityiskohdat ja esimerkit ja näin tuottaa räätälöidyn ja joustavan koulutuksen tarjottavaksi yrityksille ja yksityisille henkilöille, unohtamatta koulutusyhteisöjä.
Teoreettisia lähteitä käytettiin tässä raportissa varsin niukasti ja siitä syystä tässä työssä ei pyrittykään yleistettävyyteen, vaan kehittämishanke voidaan nähdä kokemuksellisena case-tarinana.
yhteiskunnassa ja yritystoiminnassa, sekä mitkä on sen esteenä.
Pääasiallisena raportin materiaalina olivat omat kokemukseni sekä kansallisista että kansainvälisistä projekteista. Tärkeä havaintoni oli, että kulttuuriset erot vaikuttavat huomattavasti tapaan työskennellä ja myös osaltaan yhteistyön sujumiseen.
Projektityön lisäksi kehittämishankkeeni muodostui omista kokemuksistani osuuskuntatoiminnasta ja perustamamme osuuskunnan antaman yhteistoiminnallisen kokemuksen perusteella.
Näistä lähtökohdista lähdin pohtimaan miten yhteistyötä voisi opettaa erilaisissa rooleissa toimiville ihmisille. Tuloksena oli yhdeksän eri koulutusta, joihin muodostin karkean
sisällön, mitä kouluttaja voi käyttää pohjana esitykselleen. Hän voi yksilöllisesti lisätä siihen tarpeelliset yksityiskohdat ja esimerkit ja näin tuottaa räätälöidyn ja joustavan koulutuksen tarjottavaksi yrityksille ja yksityisille henkilöille, unohtamatta koulutusyhteisöjä.
Teoreettisia lähteitä käytettiin tässä raportissa varsin niukasti ja siitä syystä tässä työssä ei pyrittykään yleistettävyyteen, vaan kehittämishanke voidaan nähdä kokemuksellisena case-tarinana.