Tehtäväkansio ympäristönhoitajan matematiikan opetukseen erityisopetuksessa
Salonen, Helli (2006)
Salonen, Helli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-336
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää ympäristönhoitajien matematiikan opetusta ja luoda matematiikan tehtäväkansio työvälineeksi opetuksen tarpeisiin Bovallius-ammattiopistoon. Hanke on toiminnallinen. Toinen työn tarkoitus oli löytää ja hyödyntää jo olemassa olevia valmiita tehtäviä alkukartoitukseen, matematiikan kertaamiseen ja matematiikan opetukseen. Kansion toimivuuden testaamisen ja mahdollisen korjaamisen jälkeen sitä voi käyttää matematiikan koritehtävien pohjana. Menestyksellisesti eri ympäristönhoidon tehtävissä toimiminen, avustavat tehtävät mukaan luettuna, edellyttää arviointia, suunnittelua ja mittaamista. Matematiikka on apuväline näissä tavoitteissa ja siksi tärkeä. Ympäristönhoitajien matematiikan opetuksen haasteita ovat aiemmin opiskellun matematiikan heikko hallinta, negatiivinen asenne matematiikan opiskeluun ja monet opiskelijan elämässä samaan aikaan vaikuttavat tekijät, jotka helposti vievät huomion opiskeltavasta asiasta pois. Opiskelijan omaa aktiivisuutta ja toiminnanohjausta korostavat opetusmenetelmätovat tuloksellisia, kun ne yhdistetään systemaattiseen ja riittävän pitkäkestoiseen perustaitojen opettamiseen. Perustana matematiikan opetukselle ovat tehtävien konkretisointi,aiemmin opitun kertaus, opiskelijan motivointi ja ohjaus havaitsemaan matematiikan merkitys omassa elämässä, niin opiskelussa kuin arkielämän hallinnassakin. The purposes of this development project were to improve mathematics teaching in Bovallius vocational special school and create exercise book. Working successfully in different environmental tasks requires evaluation, planning and measuring. Mathematics is an instrument to use in these goals and thus important. The challenges of teaching mathematics in vocational special needs education are weak command of mathematic skills, negative attitude to studying mathematics and many other things in student's life. Teaching methods which emphasize students own activity and directing actions are successfully when they are combined to systematic and adequate long lasting basic skills teaching. The foundation of teaching mathematics are concretizing exercises, reviewing, students motivating and guidance to realize meaning of mathematics in there own life, in studying and controlling everyday life. We shouldn't underestimate the joy of learning and the feeling of control in this sector of life.