Nuorten tukeminen VATI:n eli valmentavan ammatillisen koulutuksen keinoin kohti ammattiuraa ja elämänhallintaa
Kemppainen, Sari (2006)
Kemppainen, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-107
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni esittelee suunnitelman valmentavan ammatillisen koulutuksen järjestämiseksi Pohjoisen Keski-Suomen oppimiskeskuksessa eli POKE:ssa. Sain tehtäväkseni suunnitella koulutuksen perusteet ja laatia hakemukset opetusministeriölle koulutusluvan saamiseksi. POKE:n luonnonvara- ja ympäristöalan yksikkö Saarijärvellä ja Piilolantien yksikkö Äänekoskella hakivat kumpikin 12 aloituspaikkaa lukuvuoden mittaiseen koulutukseen. Valmentava koulutus antaa kokonaisvaltaista lisätietoa eri koulutusaloista, sillä opetussuunnitelma on laadittu monipuoliseksi. Ammatillisia aineita tarjotaan monelta eri koulutusalalta. Opintojaksot toteutetaan työvaltaisilla, monipuolisilla menetelmillä eli tekemällä oppimisella. Opintoihin sisältyy työssäoppimista 10 opintoviikkoa. Työharjoittelu tutustuttaa työpaikan pelisääntöihin, antaa monipuolisen kuvan työelämästä ja eri ammateista. Koko koulutuksen ajan opiskelijat saavat tukea opintoihinsa ja ohjausta ammatilliselle uralleen, mikä ehkäisee syrjäytymistä. Kehittämishanke sisältää valmentavan koulutuksen opetussuunnitelman sekä koulutukselliset menetelmät sen toteuttamiseksi. Yhteistyökumppanit tukevat koulutuksen toteuttamista. Opiskelijat voivat saada suoritetut opinnot hyväksiluetuiksi varsinaisessa ammatillisessa koulutuksessa. My development project report tells about how to organize pre-vocational training in Pohjoisen Keski-Suomen oppimiskeskus (POKE). I got a work to make a project to do the curriculum for the training and to make the application to Ministry of Education. POKE wanted to give an opportunity to 24 young people to start the training which will last one year. Pre-vocational training will give to the students integrated knowledge about different kind of vocational training and so the curriculum is made to be very multifaceted. The different parts of the curriculum are put in to practise by learning by doing - method. The working periods last for 10 weeks and they will give to the students the knowledge about the rules in the working life. The students will learn a lot of about different kind of professions. The guidance councelor will give continuous help to the students and direct their studies and discuss with them about their future. That will prevent the marginalization from the society. This development project report contains the currirulum for the pre-vocational training. The co-operative partners will support this pre-vocational training by the means oftheir strength.