Taiteen perusopetus tienviittana ammatillisiin opintoihin?
Vornanen, Päivi. (2008-05-10)
Vornanen, Päivi.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232974357-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232974357-1
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke on pohdinta ja puheenvuoro taito- ja taideaineiden opetuksen tämän hetkisestä tilasta. Kun taito- ja taideaineiden opetus vähenee perusopetuksessa ja lukiossa, on nuorille tarjottava mahdollisuudet käden taitojen ja ilmaisun kehittämiseen muualla. Vapaan sivistystyön taiteen perusopetus voi antaa mahdollisuudet taiteen ja käsityön korkeatasoisiin opintoihin. Aihe on ajankohtainen, sillä Opetushallituksessa keskustellaan taiteen perusopetuksesta sekä sen ansaitsemasta arvostuksesta. Opetuksen jatkumo halutaan varmistaa; muualla hankittua osaamista pitää pystyä tunnistamaan ja tunnustamaan niin taiteen perusopinnoissa kuin jatko-opinnoissakin. Tässä työssä kerrotaan vapaasta sivistystyöstä ja Kuopion kansalaisopistosta sekä sen tarjoamasta taiteen perusopetuksesta. Tekijä on halunnut kartoittaa taiteen perusopetuksen roolia Kuopion koulutuskentässä sekä pohtia yhteistyömahdollisuuksia. Kuopion kansalaisopiston taiteen perusopetuksen oppilaille suoritetun pienimuotoisen kyselyn sekä omien pohdintojen kautta tekijä on vakuuttunut, että jossain määrin taiteiden opinnoilla on merkitystä nuoren tulevaisuuden suunnitelmille ja jatko-opinnoille – vähintäänkin innostavana ja kannustavana tekijänä. Käsin tekeminen kasvattaa luovuutta, oman toiminnan suunnittelua ja aktiivisuutta tavoitteen saavuttamiseksi, epävarmuudensietokykyä ja taitoa ratkaista ongelmia – eli juuri niitä taitoja, joita tarvitsemme työelämässäkin. Hankkeessa tarkastelu painottuu Kuopion kansalaisopiston lasten ja nuorten käsityökoulun näkökulmaan, mutta pohdintoihin on haettu laajempaa näkökulmaa runsaan lähdemateriaalin kautta.