Sellonsoitonopiskelijan motivointi populaari- ja elokuvamusiikin avulla
Jalkanen, Henriikka (2008-02-07)
Jalkanen, Henriikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-02-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203506003-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203506003-3
Tiivistelmä
Pedagogisessa opinnäytetyössään tekijä tarkasteli populaari- ja elokuvamusiikin hyödyntämismahdollisuuksia sellonsoitonopetuksessa ja jousiyhtyetyöskentelyssä. Sellonsoitonopiskelijan motivointi, hänen musiikillisen luovuuden kehittäminen ja uusien oppilaiden innostaminen jousisoitinopiskeluun olivat työn päätavoitteet. Oppilaan musiikillisia taitoja ja luovuutta tekijä aikoi kehittää muun muassa sovittamisen, nuotintamisen, säveltämisen ja improvisoinnin avulla. Kirjallisuuden pohjalta työssä havainnoitiin yleisesti soitto-opiskelumotivaatioon liittyviä tekijöitä, kuten sosiaalisen ympäristön ja metakognitiivisten taitojen merkitystä sekä soittoharrastuksen lopettamisen syitä. Työssä otettiin myös kantaa nykyiseen musiikkiopisto-opiskelutilanteeseen Anttilan tekemän tutkimuksen viitoittamana. Työn aiheen valintaan vaikutti suurelta osin tekijän taiteellinen opinnäyteproduktio, jonka hän järjesti Kuopion Musiikki- ja Tanssiakatemiassa keväällä 2007. Tekijä sai produktiosta paljon positiivisia ja hyödyllisiä kokemuksia ja taitoja, joita hän aikoo hyödyntää tulevaisuuden sellonsoitonopetuksessaan. Oppilaslähtöinen opettajuus, opiskelumotivaatio, ryhmässä oppiminen ja kokonaisvaltainen oppiminen ovat työn keskeisiä pedagogisia käsitteitä.