Kollektiivisuudesta moniarvoisuuteen : muotoilijaksi ammattikorkeakoulusta
Makkula, Sami (2006)
Makkula, Sami
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-163
Tiivistelmä
Muotoiluopiskelija aloittaa opintonsa aina erilaisin lähtökohdin. Elämäntilanne ja opiskelutausta on yksilöllinen, joten myös tie muotoilijan tutkintoon on yksilöllinen. Neljä esseetä pohtii kuinka muotoilijaksi kasvaminen ja kouluttautuminen toisaalta poikkeavat, mutta toisaalta voivat olla luomassa ammattikorkeakoulun oppimisen mallia. Ne esittelevät muotoilijan työn kvalifikaatioita, sekä pohtivat koru- ja hopeamuotoilun koulutuksen oppimiskäsityksiä suhteessa tämän päivän työelämän tarpeisiin. Lopuksi esitellään kokemukselliseen oppimiseen tukeutuvan iteroivan oppimisen malli. Students have always different starting points in polytechnics. History of student is unique. Four essays discuss differences of design education to others. Can it be as a model for learning model in polytechnics? Essays show qualifications of designer (jewellery design) and tell about demands of work. Finally there is introduced model of theiterative learning.