Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

PowerPoint-oppimateriaali oppimisen edistämisessä

Hiidenmaa, Sinikka (2008-03-01)

 
Avaa tiedosto
jamk_1205825595_2.pdf (286.1Kt)
Lataukset: 


Hiidenmaa, Sinikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-03-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205825595-2
Tiivistelmä
PowerPoint-esitysohjelman käyttäminen oppimateriaalin laadinnassa on yleistynyt voimakkaasti. Esitysohjelman käytön yleistymiseen on johtanut myös opettajien itse tuottaman oppimateriaalin määrän kasvaminen. PowerPoint-esitysohjelmalla laaditun oppimateriaalin asemaa oppimisen edistämisessä voidaan tarkastella useasta eri näkökulmasta. Oppimateriaalilla on keskeinen osa opettamis- ja oppimisprosessissa. Monipuolistuneen ja nykyaikaisten oppimismenetelmien, kuten verkkoopetuksen myötä on oppimisprosessi-käsitteen sijaan siirrytty käyttämään termiä oppimisympäristö. Oppimisympäristö on käsitteenä laajempi ja pitää sisällään kaikki oppimista tukevat ärsykkeet, haasteet, informaation ja välineet. Digitaalisessa tai paperimuodossa oleva PowerPoint-materiaali on osa oppimisympäristöä. Tarkasteltaessa opetusta viestinnän näkökulmasta, esitysohjelmalla laadittu materiaali on apuna opettajan viestinnässä ja edistää sen myötä oppimista. Yksilön oppiminen tapahtuu eri aistien ja havaintojen välityksellä. Oppimisessa käytetään kuulo, näkö ja puheaisteja. PowerPointesitysohjelmalla laadittu materiaali tarjoaa parhaimmillaan virikkeitä kuulemiseen, näkemiseen ja puhumiseen. PowerPoint-oppimateriaalin laatiminen opetustilanteisiin edellyttää erilaisten oppimistilanteiden ja –menetelmien tuntemista. Materiaalin käyttämisessä on otettava huomioon oppimisympäristö, jossa materiaalia käytetään. PowerPoint-oppimateriaalin käyttämisessä on merkitystä käytetäänkö materiaalia itseopiskelussa, verkko-opetuksessa vai lähiopetuksessa. Oppimisympäristön mukaan materiaali tarvitsee lisäkseen muita opetuselementtejä toimiakseen oppimisen edistäjänä. Monipuolinen PowerPoint-oppimateriaalin käyttö oppimisen edistäjänä edellyttää käyttäjältään nykyaikaisten opetusmenetelmien osaamista sekä teknisiä valmiuksia materiaalin laatimiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste