Työtehtäviä talotekniikan työelämään tutustujille
Kurki, Jouni (2009-03-02)
Kurki, Jouni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-03-02
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238399704-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238399704-4
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke käsittelee peruskoulun 7. – 9. -luokkalaisten ammatilliseen opetukseen ja työelämään tutustumista. Tavoitteena on rakentaa ammatillisille oppilaitoksille selkeät ohjeet, joiden pohjalta peruskoululaisten tutustumisjaksot olisi helppo järjestää. Esimerkkioppilaitoksena tässä kehittämishankkeessa on Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto (SAMI). Kehittämishanke käsittelee työelämään tutustumista peruskoulun opetussuunnitelmassa. Niin kutsuttu työelämääntutustumisjakso (TET-jakso) on tärkeä osa peruskoulun yläasteen oppimäärää ja se on myös yksi yleisimmistä ja tärkeimmistä yrityksen ja koulun yhteistyömuodoista. TET-jakson onnistuminen on tärkeää, koska se useimmin vaikuttaa jatko-opiskelupaikan valintaan. Lisäksi kehittämishankkeessa käsitellään satakunnassa toteutettua ProEduca-hanketta, jossa on selvitetty peruskoulun kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisten motivaatiota. Tämän kehittämishankkeen pohjalta on Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistoon laadittu työtehtäväkansio, jonka pohjalta opettajien on mahdollista järjestää helposti työelämään tai ammattioppilaitokseen tutustuville peruskoululaisille talotekniikan ja rakennusalan harjoitustehtäviä. Harjoitustehtävien tarkoituksena on lisätä tutustuvien oppilaiden mielenkiintoa, sekä helpottaa opettajan työtä. Työtehtäväkansiosta saatu palaute on ollut positiivista. Oppilaat ovat kokeneet tehtävät mielekkäiksi ja selkeiksi. Palautetta tullaan keräämään lisää seuraavien tutustumisjaksojen jälkeen.