Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosisodynaamisen ohjauksen soveltaminen työelämän kehittämiseen

Väistö, Ritva (2007-05-15)

 
Avaa tiedosto
jamk_1183453437_0.pdf (170.1Kt)
Lataukset: 


Väistö, Ritva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183453437-0
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tarkoitus on kuvata sosiodynaamisen ohjauksen soveltamista työyhteisön kehittämisessä. Kehittämistehtävä liittyy Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun hallinnoimaan Dynamo – sosiodynaaminen ohjausmenetelmä työelämän kehittämiseen -hankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on luoda sosiodynaamiseen ajatteluun perustuva menetelmäsovellus, joka tukee työntekijöiden työhyvinvointia. Hanke on saanut ESR- rahoitusta Itä-Suomen lääninhallituksen sosiaali- ja terveysosaston kautta. Hankkeen toimikausi on 1.10.2006 – 31.12.2007. Dynamo- hankkeen alussa toteutettiin neljän päivän koulutus hankkeessa mukana olevien Kiteen ja Outokummun sosiaali- ja terveystoimen henkilöstölle. Koulutukseen osallistui 12 työntekijää. Heidän on tarkoitus toimia koulutuksen jälkeen tiimivalmentajina omissa työyksiköissään. Koulutuspäivät rakennettiin soveltaen sosiodynaamista ajattelua. Kehittämistehtävässä kuvataan koulutuspäivien tavoitteet, sisältö ja arviointi. Sosiodynaamisen ohjauksen keskeiset teemat, joita ovat dialogisuus, elämänkenttä, aikaisempien kokemusten arvostava hyödyntäminen, tavoitteiden asettaminen, omien vahvuuksien ja voimavarojen löytäminen sisällytettiin luentoihin ja tehtyihin harjoitteisiin. Tehtävässä kuvataan näiden käsitteiden soveltamista koulutuspäivinä. Lisäksi kuvataan osallistujien arviointia koulutuksen toteuttamisesta ja onnistumisesta. Sosiodynaamisen ajattelun muokkaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiden ajattelun taustaksi on ollut mielenkiintoinen ja vaativa prosessi. Koulutuksen aikana on ravisteltu työntekijöiden ajattelua, tuotettu uusia näkökulmia ajattelun pohjaksi ja sitoutettu tiimivalmentajia työskentelemään sosiodynaamisen ajattelun mukaisesti. Dynamo – hankkeessa toteutettu koulutus on tuottanut tietoa uudenlaisesta ajattelumallista ja sen soveltamisesta työyhteisöjen kehittämiseen. Hankkeessa sovellettava ja testattava sosiodynaaminen ajattelu ja siitä syntyvä kehittämistyön malli on jatkossa sovellettavissa myös muihin kuin sosiaali- ja terveysalan organisaatioihin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste