Ammattietiikan opetuksen ja ohjauksen kehittäminen Humanistisessa ammattikorkeakoulussa
Pesola, Matti (2008-12-11)
Pesola, Matti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-12-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236932112-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236932112-4
Tiivistelmä
Etiikka, erityisesti ammattietiikka on tärkeä perusta ammattikorkeakouluopiskelijan ammatilliselle kasvulle ja ammatti-identiteetin muotoutumiselle. Ammattikorkeakoulun etiikan opetus antaa valmiuksia selviytyä työelämän kiperissäkin tilanteissa. Näin on, koska työssä eettiset säännöt antavat turvallisuutta ja varmuutta toimia vaikeissa tilanteissa. Humanistisen ammattikorkeakoulun kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelmassa etiikan opetusta on lähinnä kaikille yhteisten opintojen humanismi-verkkokurssissa ja eräissä yksittäisissä teemoissa. Varsinaista ammattietiikan opetusta ei käytännöllisesti katsoen ole. Siksi olen ottanut tässä työssäni erityistarkasteluun Humanistisen ammattikorkeakoulun työoppimisen. Työoppimispaikoilla opiskelija oppii oman tulevan ammattialansa kannalta tärkeitä tietoja ja taitoja. Hän saa työvalmentajaltaan palautetta työstään ja myös ammattieettistä ohjausta. Jotta ammattietiikan opetusta ja ohjausta voidaan kehittää Humanistisessa ammattikorkeakoulussa, niin olisi tärkeää, että sitä on tarjolla myös ammatillisissa suuntautumisopinnoissa. Myös työvalmentajien koulutuksessa on syytä kehittää heidän ammattieettisiä ohjaustaitojaan. Näin ollen Humanistinen ammattikorkeakoulu tulee jatkossakin kouluttamaan korkean tason ammatillisia asiantuntijoita.