Siirtymävaiheiden ohjaus perusopetuksessa
Hilmola, Vuokko (2007-06-08)
Hilmola, Vuokko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-06-08
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183714757-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183714757-8
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli laatia perusopetuksen siirtymävaiheiden ohjaussuunnitelma osaksi Tainionmäen koulun omaa opetussuunnitelmaa. Tavoitteena oli myös, että siirtymävaiheen ohjausta koskevan suunnitelman laadintaan osallistuvat sisäistävät ohjauksen olevan kouluyhteisössä kaikkien yhteinen asia. Yhteisen prosessin aikana pyrittiin myös selkeyttämään siirtymävaiheiden työn- ja vastuunjakoa kouluyhteisössä. Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen mallia hyödyntäen. Kehittämistyön ideana oli hyödyntää käytännön opetustyössä toimivien ajatuksia siten, että siirtymävaiheiden ohjaussuunnitelman lähtökohtana olivat eri vuosiluokilla työskentelevien omat kokemukset ja näkemykset. Ohjaussuunnitelman laadintaprosessin aikana jouduimme myös pohtimaan yhtenäisen perusopetuksemme siirtymävaiheita ja niiden yhteydessä annettavaa ohjausta. Tämän mukaisesti on pyritty järjestämään arjen toimintaamme koskeva yhteinen tahtotila sekä käytännön toimintaa ohjaavat periaatteet ja toimintamallit. Prosessin aikana on ollut tärkeää, että jokainen opetustyössä toimiva on ollut mukana siirtymävaiheiden ohjaussuunnitelman laadinnassa. Jokaisella siirtymävaiheiden ohjaussuunnitelman laadintaan osallistuvalla on ollut vastuu suunnitelman valmistumisesta. Uusien perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja yhteisen kuuden kunnan seutuopetussuunnitelman mukaisesti ohjaus on oma kokonaisuutensa, josta koulussa vastuussa ovat kaikki siellä toimivat. Oppilaanohjaajalla on kuitenkin päävastuu. Koulumme omassa opetussuunnitelmaprosessissa tavoitteena oli herättää yhteinen keskustelu koulun arjessa tehtävästä käytännön ohjaustyöstä sekä yhteisestä vastuusta ja työnjaosta perusopetuksen siirtymävaiheiden ohjauksessa. Opetussuunnitelman kehittäminen on jatkuva prosessi, jota tulee tarkastella määräajoin. Siksi on tärkeää, että vuosittain tarkastellaan jotakin opetussuunnitelmaa koskevaa osa-aluetta. Kehittämistyöni aikana tulin vakuuttuneeksi siitä, että opetusta ja ohjausta koskevaa pedagogista keskustelua ja toiminnan arviointia tulee käydä entistä enemmän työyhteisössä. Tällä tavoin voidaan kehittää ja yhdenmukaistaa käytänteitä sekä samalla edistää työyhteisön yhteisöllisyyttä. Yhteisten pohdintojen kautta laadittuun opetussuunnitelmaan on työyhteisön jäsenten helppo sitoutua. Toivon, että olemme päässeet hitusen eteenpäin jatkuvan kouluyhteisössä tehtävän kehityksen ja kehittämisen tiellä.