Hopsista ohjausprosessiin - opinto-ohjaus ja ohjaustoimintojen kehittäminen Humanistisessa ammattikorkeakoulussa
Pirinen, Kari (2006)
Pirinen, Kari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-383
Tiivistelmä
Tämän raportin tarkoituksena on ollut tuottaa näkökulmia ja herättää kysymyksiä Humanistisen ammattikorkeakoulun opinto-ohjauksen toiminnasta. Verkostomaisesti toimivassa, lukuisia eri oppimisympäristöjä hyödyntävässä ja henkilökohtaisen suuntautumisen vaihtoehdot tarjoavassa Humakissa, opinto-ohjauksen toimiminen on keskeinen välinen laatu- ja tulostavoitteiden saavuttamiseksi sekä tärkeä toimintaperiaate koko pedagogisessa strategiassa. Oppimisen ohjaaminen ja ammatillisen kasvun tukeminen vahvan hops-prosessin kautta on hyvin hoidettu. Opinto-ohjaukseenon panostettu lehtoreiden, opintosihteereiden, koordinaattoreiden ja muun henkilökunnan toimesta. Kuitenkin toimenpiteet, käytännöt ja itse ohjaus vaihtelevat runsaasti eri yksiköiden ja eri tahojen välillä. Suunnittelua ja ohjeistusta tarvitaan sekä ohjausta toteuttavassa portaassa että käyttäjien puolella. Ohjaustoiminnoissa itseohjautuvuuden helpottaminen ja korostaminen sekä heti oikeaan kohteeseen kohdistuneen palvelun kysynnän arvioidaan vapauttavan resursseja ohjauspalveluja syventäviin toimintoihin. Tämän ja muiden Humakissa tehtyjen ohjausta käsittelevien muistioiden ja kehittämistyön avulla pyritään laatimaan Humakille koko ohjauksen kentän käsittävä kokonaisvaltainen ohjaussuunnitelma. Suunnitelman tehtävänä on toimia toimintojen opastajana ja suuntaajana sekä toimijoiden apuvälineenä. Oppilaitoksen tapauksessa ohjaussuunnitelman tai siitä johdettujen versioiden tulee toimia opiskelijoiden oppaana heidän matkallaan kohti Humakia, karttana itse Humakissa ja taas apuna siirryttäessä korkeakoulusta kohti työelämää. Suunnitelmasta on hyödyttävä niin opiskelijoiden ohjauksen parissa työskentelevien (back office) kuin ohjauspalveluita käyttävien opiskeljoidenkin.(front office). Suunnitelman kautta ohjausprosessien on tehostuttava. Tämä Humakin ohjausjärjestelmää arvioiva ja kartoittava raportti toimii yhtenä dokumenttina Humakin ohjauksen kehittämisessä. The object of this report is toproduce different points of view and arouse questions about the function of thestudy counselling at the University of the Applied Sciences. The University of Applied Sciences functions like a network which uses several different learning environments and offers alternatives for personal orientation. It is important that study counselling functions properly so that the desired quality and resultscan be attained and it is also an important principle in the whole pedagogic strategy. Study counselling and the supporting of vocational growth are very well taken care of through a strong Personal study plan process. Lecturers, Study Affairs Secretaries, co-ordinators and other staff play a very important role in study counselling. However, the duties, practices and counselling itself vary greatly between different units and instances. The level that carries out counselling and the level that uses it both need planning and guidance. It is estimated that by facilitating and emphasizing selfguidance in counselling functions it frees resources for functions that deepen the counselling services. The same applieswhen the required service is immediately being directed to the right target. This and other memos and development work made in HUMAK about counselling will help to create a comprehensive counselling plan that covers the entire counselling field. The object of the plan is that it directs and guides the functions and isan instrument for those who perfome the functions. The counselling plan or the different versions of it should function as a guide for the students on their way to HUMAK, as a map at HUMAK itself and as an aid when they move from college to working life. The plan should be useful for those in the back office and for those in the front office. The plan should make the counselling process more effective. This report, that evaluates and charts the HUMAK counselling system, functions as one of the documents that deveplop the HUMAK counselling.