Yrityksen perustaminen Saksaan : Case: Katrium Oü
Saraniva, Perttu (2010)
Saraniva, Perttu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092713231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092713231
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Tallinnassa toimivalle markkinatutkimus- ja konsultointiyritys Katrium Oü:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yrityksen perustamisen vaiheet ja tarvittavat toimenpiteet Saksassa. Käsiteltävinä aiheina olivat eri yritysmuodot Saksassa, niihin liittyvät perustamistoimenpiteet, kustannusarviot, kirjanpito- ja verotuskäytännöt, sekä vuokra- ja pankkisopimukset.
Opinnäytetyössä kerättiin ensin yleistä markkinatietoa Saksasta, yrityksen perustamiseen liittyvistä käytänteistä sekä eri yritysmuotojen hyvistä ja huonoista puolista. Sitten niistä työstettiin teoreettinen viitekehys. Tämän jälkeen alettiin kerätä haastateltavia yrityksiä, joihin otettiin puhelimitse ja sähköpostitse yhteyttä ja kysyttiin heitä mukaan tutkimusosioon. Yhteyttä otettiin 36 yritykseen, joista lopulta kahdeksan vastasi tutkimukseen. Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, tarkemmin haastattelututkimusta. Haastateltaviksi valittiin pieniä ja keskisuuria yrityksiä, joilla on toimintaa Saksassa. Haastattelut toteutettiin puhelimitse, ja haastateltavien voivat vastata joko nimellä tai nimettöminä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastatteluilla saatiin esille hyödyllistä informaatiota, jota voidaan käyttää apuna yrityksen perustamisessa kyseiselle markkina-alueelle. Tutkimustuloksista keskeisempiä olivat suositukset käyttää hyvää veroneuvojaa, asianajajaa ja kirjanpitäjää yrityksen perustamiseen. Lisäksi erilaisten yritysmuodon ja toimipaikan valintaan liittyviä taloudellisia, juridisia ja imagollisia yksityiskohtia korostettiin. Aiheesta voidaan suorittaa jatkotutkimusta liittyen esimerkiksi kilpailutilanteen kartoittamiseen tarkemmin sekä teoreettista pohjaa voidaan käyttää muihin aihetta koskeviin tutkimuksiin. Lisäksi opinnäytetyössä huomioitujen lakien ja kustannusten voidaan olettaa muuttuvan.
Opinnäytetyössä kerättiin ensin yleistä markkinatietoa Saksasta, yrityksen perustamiseen liittyvistä käytänteistä sekä eri yritysmuotojen hyvistä ja huonoista puolista. Sitten niistä työstettiin teoreettinen viitekehys. Tämän jälkeen alettiin kerätä haastateltavia yrityksiä, joihin otettiin puhelimitse ja sähköpostitse yhteyttä ja kysyttiin heitä mukaan tutkimusosioon. Yhteyttä otettiin 36 yritykseen, joista lopulta kahdeksan vastasi tutkimukseen. Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, tarkemmin haastattelututkimusta. Haastateltaviksi valittiin pieniä ja keskisuuria yrityksiä, joilla on toimintaa Saksassa. Haastattelut toteutettiin puhelimitse, ja haastateltavien voivat vastata joko nimellä tai nimettöminä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastatteluilla saatiin esille hyödyllistä informaatiota, jota voidaan käyttää apuna yrityksen perustamisessa kyseiselle markkina-alueelle. Tutkimustuloksista keskeisempiä olivat suositukset käyttää hyvää veroneuvojaa, asianajajaa ja kirjanpitäjää yrityksen perustamiseen. Lisäksi erilaisten yritysmuodon ja toimipaikan valintaan liittyviä taloudellisia, juridisia ja imagollisia yksityiskohtia korostettiin. Aiheesta voidaan suorittaa jatkotutkimusta liittyen esimerkiksi kilpailutilanteen kartoittamiseen tarkemmin sekä teoreettista pohjaa voidaan käyttää muihin aihetta koskeviin tutkimuksiin. Lisäksi opinnäytetyössä huomioitujen lakien ja kustannusten voidaan olettaa muuttuvan.