Muutosjohtamisen monet kasvot
Harju, Heini; Kauppinen, Marjaana (2010)
Harju, Heini
Kauppinen, Marjaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102613959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102613959
Tiivistelmä
Kunta- ja palvelurakenne( PARAS-hanke) uudistuksen myötä monet kunnat ovat yhdistäneet sosiaa-li- ja terveydenhuollonpalvelut yli 20 000 asukaspohjalle muun muassa taloudellisiin syihin vedoten. Uudistuksen tavoitteena on ollut turvata väestön tarpeisiin vastaavat peruspalvelut palvelujen laa-dun ja saatavuuden kärsimättä.
Saarijärven – Karstulan alueella organisaation muutos toteutettiin 1.1.2009 lähtien, jolloin viiden kunnan sosiaali – ja terveyspalveluidenkuntayhtymästä muodostettiin Saarijärvi – Karstulan sosiaali- ja terveydenhuollon perusturvan liikelaitos Saarikka.
Muutos ja sen johtaminen on haastavaa ja sen avulla on mahdollisuus luoda organisaatiolle uusia toimintatapoja, strategioita ja visioita yhdessä työntekijöiden kanssa. Yhteiseen päämäärään sitou-dutaan pitkäjänteisellä työllä. Päävastuu muutoksesta on organisaation ylimmällä johdolla.
Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa esimiehien (N = 37) kokemuksia muutoksen johtami-sesta Saarikan organisaatiossa. Esimiehet arvioivat uudistuneen sosiaali – ja terveydenhuollon pe-rusturvan liikelaitoksen Saarikan muutoksen johtamista ja sen onnistumista omassa työssään ja työyhteisössään.
Tuloksissa kävi ilmi, että organisaation muutoksen johtaminen koettiin pääasiallisesti myönteisenä ja onnistuneena. Esimiehet pitivät organisaation johtoa motivoivana ja esimiehet huomioonottavi-na. Esimiehet kokivat muutosprosessin innostavaksi ja mielenkiintoiseksi omassa työssään ja he ennakoivat palvelujen toimivan halutulla tavalla kolmen vuoden päästä. Esimiehet antavat kritiikkiä muutoksen aikataululle, Heidän mielestään muutos on ollut nopeaa ja tiukassa aikataulussa toteu-tettua.
Saarijärven – Karstulan alueella organisaation muutos toteutettiin 1.1.2009 lähtien, jolloin viiden kunnan sosiaali – ja terveyspalveluidenkuntayhtymästä muodostettiin Saarijärvi – Karstulan sosiaali- ja terveydenhuollon perusturvan liikelaitos Saarikka.
Muutos ja sen johtaminen on haastavaa ja sen avulla on mahdollisuus luoda organisaatiolle uusia toimintatapoja, strategioita ja visioita yhdessä työntekijöiden kanssa. Yhteiseen päämäärään sitou-dutaan pitkäjänteisellä työllä. Päävastuu muutoksesta on organisaation ylimmällä johdolla.
Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa esimiehien (N = 37) kokemuksia muutoksen johtami-sesta Saarikan organisaatiossa. Esimiehet arvioivat uudistuneen sosiaali – ja terveydenhuollon pe-rusturvan liikelaitoksen Saarikan muutoksen johtamista ja sen onnistumista omassa työssään ja työyhteisössään.
Tuloksissa kävi ilmi, että organisaation muutoksen johtaminen koettiin pääasiallisesti myönteisenä ja onnistuneena. Esimiehet pitivät organisaation johtoa motivoivana ja esimiehet huomioonottavi-na. Esimiehet kokivat muutosprosessin innostavaksi ja mielenkiintoiseksi omassa työssään ja he ennakoivat palvelujen toimivan halutulla tavalla kolmen vuoden päästä. Esimiehet antavat kritiikkiä muutoksen aikataululle, Heidän mielestään muutos on ollut nopeaa ja tiukassa aikataulussa toteu-tettua.