Opettajuuden kaksoisrooli : Johtaminen, alaistaidot ja työyhteisöosaaminen
Backman, Anne (2010)
Backman, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110114058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110114058
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoitus on tarkastella opettajan työtä työyhteisöosaajana. Olen toiminut vasta lyhyen aikaa opettajana ja joutunut pohtimaan oman työn osaamistavoitteita monesta näkökulmasta. Olen tarkastellut näkökulmaa, missä opettamistyön lisäksi opettaja toimii eräänlaisessa kaksoisroolissa – sekä ryhmänsä ”esimiehen” roolissa että oman kollegiaalisen työyhteisönsä jäsenenä ”alaisen” roolissa. Ryhmänjohtajuus vaatii osaamista ja sitä voi kehittää. Osaamista vaatii myös työyhteisön hyvinvointia tukeva alaisuus. Opettajana joudun työskentelemään kahden maailman rajapinnalla. Kun tiedostan oman roolini työyhteisöosaajana ja yhteisöni hyvinvoinnin merkityksen, ja kun tietoisesti toimin yhteisöni hyvinvointia edistävästi, vaikutan myös omaan hyvinvointiini. Kun opet-tajana voin omassa työyhteisössäni hyvin, minulla on mahdollisuus rakentaa hyvinvoivaa työyhteisöä myös omassa luokkayhteisössäni tämän ryhmän johtajana. Luokkayhteisön hyvinvointi, esimies-alaisosaaminen ja yhteistyötaito siirtyvät osaamiseksi luokan opiskelijoille ja heidän mukanaan edelleen työpaikoille koulutuksen päätyttyä. Koulu ja oppilaitokset ovat avainasemassa yhteisöllisten taitojen opettamisessa. Kiu-saamista esiintyy kouluissa edelleen – samoin työyhteisöissä. Kun työhyvinvoinnin kehittämisen merkitys nähdään tärkeänä, kiusaamista voidaan ennalta ehkäistä. Työ- ja/tai luokkayhteisöjen vuorovaikutustilanteissa on tärkeää tiedostaa systeeminen näkökulma: ryhmän sisäisessä ilmapiirissä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos halutaan saada aikaiseksi muutosta ryhmän ilmapiirissä, on tärkeä huomata, että yhteen osasysteemiin vaikutta-malla voidaan vaikuttaa kokonaisuuteen. Hyvinvoiva ja terve työyhteisö ei hyväksy ryhmän jäsenten minkäänlaista kiusaamista – millään tavalla Olen koonnut tähän kehittämishankkeeseen erilaisia näkökulmia ja ajatuksia työyhteisö-jen hyvinvoinnin kehittämiseksi. Tämä materiaali voi toimia eräänlaisena työkalupakkina ja ideapankkina työyhteisöosaamisen tilannetta pohdittaessa ja opetettaessa. Tuon esiin myös työnohjauksen yhtenä työyhteisön hyvinvoinnin kehittämisen välineenä.