Ympäristöteoista porkkanaa ravintoloille
Hyrynkangas, Mikko (2010)
Hyrynkangas, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101313654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101313654
Tiivistelmä
Ympäristöarvot ja ilmastonmuutos ovat nousseet tämän hetken yhteiskunnallisessa keskustelussa keskeisiksi aiheiksi, mikä on vaikuttanut myös yritysten toimintaan. Erilaiset kansalais- ja etujärjestöt ovat myös olleet aktiivisia asian suhteen. Tällaisista lähtökohdista syntyi Yhdysvalloissa vuonna 2008 Porkkanamafia. Porkkanamafian tarkoituksena on saada yritykset tekemään investointeja energiatehokkuuden eteen kohdistamalla yrityksiin ostoryntäyksiä.
Porkkanamafian toiminta organisoidaan hyvin pitkälti sosiaalisessa mediassa, joka myös on uudentyyppinen kansalaistoiminnan muoto. Suomessa Porkkanamafian tempausten kohteena on ollut pääasiassa kaupan ja ravintolatoiminnan ala. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, onko ravintoloiden ja Porkkanamafian yhteistyöstä syntynyt konkreettisia hyötyjä ja mitkä ovat olleet yhteistyön vaikutukset toimialalle.
Vallitseva käsitys on, että ympäristövastuun toteuttaminen liiketoiminnassa tuo yritykselle parempaa mainetta ja sitä kautta lisää asiakkaita. Monesti epävarmana pidetään sitä, voiko ympäristövastuuta toteuttava yritys harjoittaa liiketoimintaa kannattavasti. Porkkanamafian kautta tempauksiin osallistuneet yritykset pääsivät osalliseksi sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan uudentyyppiseen markkinointiin. Tämän pitäisi parantaa yritysten tunnettuutta ja auttaa asiakashankinnassa. Näitä kysymyksiä tarkasteltiin kvalitatiivisessa tutkimuksessa, joka toteutettiin kolmen teemahaastattelun avulla talvella 2009 ja keväällä 2010.
Tuloksista huomataan, että ympäristövastuun kantaminen vaikuttaa tempauksiin osallistuneiden yritysten kohdalla maineeseen positiivisesti ja on myös tuonut yrityksille uusia asiakkaita. Sosiaalinen media markkinointivälineenä ei kuitenkaan ole saanut osallistuneiden yritysten keskuudessa yhtä vahvaa kannatusta, joskin siitä oltiin kiinnostuneita.
Työn perusteella voidaan todeta, että osallistuneet yritykset ovat hyötyneet yhteistyöstä Porkkanamafian kanssa ja omaksuneet tempauksista hyviä ajatuksia liiketoimintaansa. Tulevaisuudessa markkinointi ja tunnettuuden hankinta tullee tapahtumaan yhä enemmän Internetin sosiaalisessa mediassa joihin yritysten kannattaa lähteä mukaan mahdollisimman nopeasti. Myös ympäristövastuun merkitys yritystoiminnassa tulee kasvamaan nykyisestäänkin.
Porkkanamafian toiminta organisoidaan hyvin pitkälti sosiaalisessa mediassa, joka myös on uudentyyppinen kansalaistoiminnan muoto. Suomessa Porkkanamafian tempausten kohteena on ollut pääasiassa kaupan ja ravintolatoiminnan ala. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, onko ravintoloiden ja Porkkanamafian yhteistyöstä syntynyt konkreettisia hyötyjä ja mitkä ovat olleet yhteistyön vaikutukset toimialalle.
Vallitseva käsitys on, että ympäristövastuun toteuttaminen liiketoiminnassa tuo yritykselle parempaa mainetta ja sitä kautta lisää asiakkaita. Monesti epävarmana pidetään sitä, voiko ympäristövastuuta toteuttava yritys harjoittaa liiketoimintaa kannattavasti. Porkkanamafian kautta tempauksiin osallistuneet yritykset pääsivät osalliseksi sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan uudentyyppiseen markkinointiin. Tämän pitäisi parantaa yritysten tunnettuutta ja auttaa asiakashankinnassa. Näitä kysymyksiä tarkasteltiin kvalitatiivisessa tutkimuksessa, joka toteutettiin kolmen teemahaastattelun avulla talvella 2009 ja keväällä 2010.
Tuloksista huomataan, että ympäristövastuun kantaminen vaikuttaa tempauksiin osallistuneiden yritysten kohdalla maineeseen positiivisesti ja on myös tuonut yrityksille uusia asiakkaita. Sosiaalinen media markkinointivälineenä ei kuitenkaan ole saanut osallistuneiden yritysten keskuudessa yhtä vahvaa kannatusta, joskin siitä oltiin kiinnostuneita.
Työn perusteella voidaan todeta, että osallistuneet yritykset ovat hyötyneet yhteistyöstä Porkkanamafian kanssa ja omaksuneet tempauksista hyviä ajatuksia liiketoimintaansa. Tulevaisuudessa markkinointi ja tunnettuuden hankinta tullee tapahtumaan yhä enemmän Internetin sosiaalisessa mediassa joihin yritysten kannattaa lähteä mukaan mahdollisimman nopeasti. Myös ympäristövastuun merkitys yritystoiminnassa tulee kasvamaan nykyisestäänkin.