Sähköisen hankintaesityslomakkeen arviointi
Roue, Ilari (2010)
Roue, Ilari
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110714218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110714218
Tiivistelmä
Yritykset ovat nykyään riippuvaisia tietotekniikasta. On tärkeää, että yritys harkitsee tarkoin mitä ja miten tietotekniikkaa hankkii. On otettava huomioon esimerkiksi todellinen tarve ja Kustannukset. Yksi tällaisista yrityksistä on Tapiola-ryhmä. Yhtiössä on käytössä sähköinen hankintaesityslomake, eli sähköinen tilausjärjestelmä, jolla työntekijät voivat hankkia tarpeisiinsa sopivaa tietotekniikkaa ja muuta tekniikkaa. Hankintaesityksiä käsittelevät tietotekniikkaa hoitavat osastot, Tieto-Tapiola ja tietohallinto.
Opinnäytetyöni aiheena on sähköinen tietojärjestelmä ja sen kehitystyö. Tavoitteenani on selvittää järjestelmän mahdolliset ongelmakohdat. Oletuksena on, että järjestelmä on onnistunut, mutta siinä on kuitenkin joitain heikkouksia, kuten puoltojärjestelmä. Myös lomakkeen löytäminen intranetissä, ja oikeiden tuotteiden tilaaminen lomakkeella voi tuottaa mahdollisesti vaikeuksia käyttäjille. Nämä oletukset perustuvat osittain omiin kokemuksiin ja haastatteluihin, joita suoritin työasematuen työntekijöille. He käsittelevät tilauksia ja antavat myös tukea kyseiselle tietojärjestelmälle.
Varsinainen tietojärjestelmän arviointi tehtiin hyväksi käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Laadin kyselyn, joka tehtiin internetlomakkeelle. Kutsu tähän kyselyyn vastaamiseen lähetettiin sähköpostilla 148 työntekijälle Tapiola-ryhmässä. Otantaan kuuluivat työntekijät, jotka olivat käyttäneet järjestelmää edeltävän kuukauden aikana.
Kyselyn vastausprosentiksi tuli 76 %. Tuloksista voidaan päätellä, että uusi versio hankintaesityslomakeesta on onnistunut. Lieviksi ongelmakohdiksi paljastuivat itse tietojärjestelmän löytyvyys intranetistä, ja oikeiden tuotteiden löytäminen lomakkeelta. Kyselyyn vastanneiden mielestä puoltojärjestelmä ei kuitenkaan ollut niin puutteellinen mitä oletin.
Opinnäytetyöni aiheena on sähköinen tietojärjestelmä ja sen kehitystyö. Tavoitteenani on selvittää järjestelmän mahdolliset ongelmakohdat. Oletuksena on, että järjestelmä on onnistunut, mutta siinä on kuitenkin joitain heikkouksia, kuten puoltojärjestelmä. Myös lomakkeen löytäminen intranetissä, ja oikeiden tuotteiden tilaaminen lomakkeella voi tuottaa mahdollisesti vaikeuksia käyttäjille. Nämä oletukset perustuvat osittain omiin kokemuksiin ja haastatteluihin, joita suoritin työasematuen työntekijöille. He käsittelevät tilauksia ja antavat myös tukea kyseiselle tietojärjestelmälle.
Varsinainen tietojärjestelmän arviointi tehtiin hyväksi käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Laadin kyselyn, joka tehtiin internetlomakkeelle. Kutsu tähän kyselyyn vastaamiseen lähetettiin sähköpostilla 148 työntekijälle Tapiola-ryhmässä. Otantaan kuuluivat työntekijät, jotka olivat käyttäneet järjestelmää edeltävän kuukauden aikana.
Kyselyn vastausprosentiksi tuli 76 %. Tuloksista voidaan päätellä, että uusi versio hankintaesityslomakeesta on onnistunut. Lieviksi ongelmakohdiksi paljastuivat itse tietojärjestelmän löytyvyys intranetistä, ja oikeiden tuotteiden löytäminen lomakkeelta. Kyselyyn vastanneiden mielestä puoltojärjestelmä ei kuitenkaan ollut niin puutteellinen mitä oletin.