Finlandia Hotels Bonuskortin myynninedistäminen Airport Hotel Oulussa
Vähä-Merilä, Tiina (2010)
Vähä-Merilä, Tiina
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415371
Tiivistelmä
Airport Hotel Oulu kuuluu Finlandia Hotels -ketjuun, joka edellyttää jäsenyrityksiltä aktiivista kanta-asiakashankintaa. Tämä tarkoittaa käytännössä ketjun Bonuskortin myyntiä hotellin asiakkaille. Tässä työssä Airport Hotel Oulu ei ole kuitenkaan menestynyt toivotulla tavalla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää keinoja Bonuskortin myynnin edistämiseksi. Työssä on aluksi kartoitettu merkittävimmät myynnin esteet haastattelemalla Airport Hotel Oulun yrittäjää. Haastattelussa selvisi, että merkittävimmät esteet liittyivät henkilöstön osaamiseen ja asenteisiin, joiden muokkaamiseen ei ole resurssipulasta johtuen ehditty kiinnittämään tarpeeksi huomiota. Näiden tekijöiden korjaamiseksi on tässä työssä etsitty ratkaisuja ja luotu kirjallinen myynnin tukimateriaali Airport Hotel Oulun myyntihenkilöstöä varten.
Myynnin tukimateriaali on rakennettu siten, että siinä keskitytään tekemään Finlandia Hotels -Bonuskortti, sekä vastaavat kilpailevat tuotteet tutuksi henkilöstölle. Tiedot on kerätty Finlandia Hotels- ketjun, sekä muiden hotelliketjujen Internet-sivujen kautta. Lisäksi on käyty sähköpostitse viestintää ketjun markkinointisihteerin kanssa. Varsinaista myyntiprosessia on pyritty kehittämään mm. alan kirjallisuuden avulla. Koska myyntityössä henkilöstön osaamisen lisäksi tärkeää on myyntityöhön motivoiminen, on työssä annettu myös alustavia toimintaohjeita tavoitteiden asettamisesta, palkitsemisesta ja myynnin seurannan kehittämisestä.
Myynnin tukimateriaalin rakentaminen on vasta alustava toimenpide Bonuskortin myynnin edistämiselle. Ehdotettujen käytäntöjen siirtäminen osaksi myyntityötä jää henkilöstön tehtäväksi. Yrittäjän rooli on olla aktiivinen myyntityöhön kannustaja, joka seuraa tavoitteiden saavuttamista sekä palkitsee tuloksellisesta myynnistä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää keinoja Bonuskortin myynnin edistämiseksi. Työssä on aluksi kartoitettu merkittävimmät myynnin esteet haastattelemalla Airport Hotel Oulun yrittäjää. Haastattelussa selvisi, että merkittävimmät esteet liittyivät henkilöstön osaamiseen ja asenteisiin, joiden muokkaamiseen ei ole resurssipulasta johtuen ehditty kiinnittämään tarpeeksi huomiota. Näiden tekijöiden korjaamiseksi on tässä työssä etsitty ratkaisuja ja luotu kirjallinen myynnin tukimateriaali Airport Hotel Oulun myyntihenkilöstöä varten.
Myynnin tukimateriaali on rakennettu siten, että siinä keskitytään tekemään Finlandia Hotels -Bonuskortti, sekä vastaavat kilpailevat tuotteet tutuksi henkilöstölle. Tiedot on kerätty Finlandia Hotels- ketjun, sekä muiden hotelliketjujen Internet-sivujen kautta. Lisäksi on käyty sähköpostitse viestintää ketjun markkinointisihteerin kanssa. Varsinaista myyntiprosessia on pyritty kehittämään mm. alan kirjallisuuden avulla. Koska myyntityössä henkilöstön osaamisen lisäksi tärkeää on myyntityöhön motivoiminen, on työssä annettu myös alustavia toimintaohjeita tavoitteiden asettamisesta, palkitsemisesta ja myynnin seurannan kehittämisestä.
Myynnin tukimateriaalin rakentaminen on vasta alustava toimenpide Bonuskortin myynnin edistämiselle. Ehdotettujen käytäntöjen siirtäminen osaksi myyntityötä jää henkilöstön tehtäväksi. Yrittäjän rooli on olla aktiivinen myyntityöhön kannustaja, joka seuraa tavoitteiden saavuttamista sekä palkitsee tuloksellisesta myynnistä.