Uusasiakashankinta kausivaihtelujen tasaamiseksi
Erkkilä, Eija (2010)
Erkkilä, Eija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916151
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli uusasiakashankinnan keinojen selvittäminen Lomakolmio Oy:lle. Yritys vuokraa lomailutarkoitukseen soveltuvia mökkejä Levillä. Yritykselle etsitiin uusia asiakassegmenttejä ja valituille segmenteille suunniteltiin toimivia kilpailukeinoja. Uusasiakashankinnalla pyritään tasoittamaan kausivaihtelua, sekä pidentämään sesonkia.
Yritys esitellään kappaleessa yksi, esittelyn jälkeen teoriaosuudessa tarkastellaan kysynnänvaihtelua, segmentointiprosessia, sekä kilpailukeinoja ja markkinointia. Kappaleessa kolme tutustutaan Lomakolmio Oy:n toimintaympäristöön.
Varsinaisessa suunnitteluosiossa valittiin kriteerit, joiden avulla asiakaskuntaa rajattiin. Segmentointi toteutettiin käyttämällä Asiakastieto Oy:n palvelua. Palvelun avulla löytyi uusia yritysasiakasryhmiä Pohjois-Suomen alueelta yhteensä 85 kappaletta.
Valituille Pohjois-Suomessa toimiville yrityssegmenteille suunniteltiin eri kilpailukeinojen yhdistelmillä toimivia tuotepakettiratkaisuja. Markkinointityö aloitetaan suoramarkkinoinnin keinoin ja asiakaspalveluun, sekä yrityksen ja asiakkaan väliseen hyvään vuorovaikutussuhteeseen tullaan kiinnittämään huomiota Lomakolmio Oy:n markkinointityössä.
Yritys esitellään kappaleessa yksi, esittelyn jälkeen teoriaosuudessa tarkastellaan kysynnänvaihtelua, segmentointiprosessia, sekä kilpailukeinoja ja markkinointia. Kappaleessa kolme tutustutaan Lomakolmio Oy:n toimintaympäristöön.
Varsinaisessa suunnitteluosiossa valittiin kriteerit, joiden avulla asiakaskuntaa rajattiin. Segmentointi toteutettiin käyttämällä Asiakastieto Oy:n palvelua. Palvelun avulla löytyi uusia yritysasiakasryhmiä Pohjois-Suomen alueelta yhteensä 85 kappaletta.
Valituille Pohjois-Suomessa toimiville yrityssegmenteille suunniteltiin eri kilpailukeinojen yhdistelmillä toimivia tuotepakettiratkaisuja. Markkinointityö aloitetaan suoramarkkinoinnin keinoin ja asiakaspalveluun, sekä yrityksen ja asiakkaan väliseen hyvään vuorovaikutussuhteeseen tullaan kiinnittämään huomiota Lomakolmio Oy:n markkinointityössä.