Musiikkiaiheisten verkkopalvelujen kehittäminen Turun kaupunginkirjastossa
Aitonurmi, Tuomas (2010)
Aitonurmi, Tuomas
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916265
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin kirjaston musiikkiosaston verkkopalvelujen kehittämiseen vaikuttavia asioita. Tutkittiin, miten kirjaston kotisivujen musiikkisivua sekä musiikkiosaston blogia ja Facebook-sivua voisi kehittää ja minkälaisia resursseja kehittämiseen tarvitaan. Selvitettiin myös, mitä mahdollisia esteitä kehittämisessä on. Työssä kartoitettiin erilaisia esimerkkejä musiikkikirjastojen verkkopalveluista sekä käsiteltiin kirjaston verkkopalveluja tiedottamisen ja markkinoinnin näkökulmasta. Verkkopalvelujen ja Web 2.0:n taustalla vaikuttavia asioita kirjastoissa tutkittiin myös. Lisäksi selvitettiin kirjaston henkilökunnan kokemuksia ja näkemyksiä hyvistä musiikkiosaston verkkopalveluista sekä asiakkaiden kiinnostuksenkohteita palvelujen sisällön suhteen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua sekä lomakekyselyä. Teemahaastattelut toteutettiin neljälle Turun pääkirjaston musiikkiosaston työntekijälle, jotka jollakin tavalla ovat työskennelleet verkkosisällön tuottamisessa. Lomakekyselyyn vastasi 30 musiikkiosaston asiakasta. Kysely toteutettiin osaston asiakastilassa.
Kehittämistä aiotaan kirjastossa suunnata erityisesti sosiaalisiin medioihin. Kirjaston kotisivujen musiikki-osiota ei tällä hetkellä kannata kehittää, koska kävijät eivät löydä sivuille hankalan sijainnin vuoksi. Jatkossa tilanne saattaa parantua, kun kirjaston sivujen asiakaskäyttöliittymä muuttuu.
Tärkeintä verkkopalvelujen sisällöntuotantotyössä on, että se on yhteydessä työntekijän aikaisempaan työnkuvaan ja että työlle on varattu tarpeeksi aikaa. Myös innostava ilmapiiri, jossa verkkosisältöjen tuotantoa pidetään arvokkaana kirjastotyönä, on tärkeä. Verkkotoimitustaidot ovat tärkeää osaamista kirjaston henkilökunnalle. Musiikkiosaston verkkopalvelujen pitäisi tarjota sekä ajankohtaisia uutisia että syvempää tietoa. Asiakkaita kiinnostavat erityisesti suositukset osaston uutuuksista, jutut yhtyeistä ja artisteista sekä tiedot paikallisista musiikkitapahtumista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua sekä lomakekyselyä. Teemahaastattelut toteutettiin neljälle Turun pääkirjaston musiikkiosaston työntekijälle, jotka jollakin tavalla ovat työskennelleet verkkosisällön tuottamisessa. Lomakekyselyyn vastasi 30 musiikkiosaston asiakasta. Kysely toteutettiin osaston asiakastilassa.
Kehittämistä aiotaan kirjastossa suunnata erityisesti sosiaalisiin medioihin. Kirjaston kotisivujen musiikki-osiota ei tällä hetkellä kannata kehittää, koska kävijät eivät löydä sivuille hankalan sijainnin vuoksi. Jatkossa tilanne saattaa parantua, kun kirjaston sivujen asiakaskäyttöliittymä muuttuu.
Tärkeintä verkkopalvelujen sisällöntuotantotyössä on, että se on yhteydessä työntekijän aikaisempaan työnkuvaan ja että työlle on varattu tarpeeksi aikaa. Myös innostava ilmapiiri, jossa verkkosisältöjen tuotantoa pidetään arvokkaana kirjastotyönä, on tärkeä. Verkkotoimitustaidot ovat tärkeää osaamista kirjaston henkilökunnalle. Musiikkiosaston verkkopalvelujen pitäisi tarjota sekä ajankohtaisia uutisia että syvempää tietoa. Asiakkaita kiinnostavat erityisesti suositukset osaston uutuuksista, jutut yhtyeistä ja artisteista sekä tiedot paikallisista musiikkitapahtumista.