Analyysi teleoperaattoreiden itsepalveluiden kirjautumisesta
Kivisilta, Risto (2010)
Kivisilta, Risto
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916133
Tiivistelmä
Kivisilta, Risto. Analyysi teleoperaattoreiden itsepalveluiden kirjautumisesta. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Opinnäytetyö. Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma. Tornio. 51 sivua.
Opinnäytetyöni on TeliaSonera Finland Oyj:lle tehtävä analyysi teleoperaattoreiden itsepalveluratkaisujen kirjautumiskäytännöistä. Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehdä konkreettisia ehdotuksia siitä, miten itsepalvelujen kirjautumiskäytäntöjä voitaisiin parantaa TeliaSonerassa. Ehdotusten perusteella pyritään käynnistämään toimenpiteitä, joilla kirjautumisen käytettävyys paranee.
Työni ensimmäinen teoriaosa käsittelee itsepalvelujen merkitystä sekä yhteiskunnassa että erityisesti verkkopalveluissa. Toinen osa teoriaa käsittelee verkkopalveluiden käytettävyyttä. Kirjallinen osuus on koottu kirjallisista lähteistä ja internetistä löytyneistä artikkeleista. Empiirinen tutkimus on yhdistelmä havainnoivaa ja määrällistä tutkimusta. Havainnoivassa tutkimuksessa havainnoitiin teleoperaattoreiden kirjautumisratkaisuja, sekä kirjattiin ylös kaikki niissä tapahtuvat toimenpiteet ja analysoitiin niiden hyvät ja huonot puolet. Kvantitatiivisessa eli määrällisessä tutkimuksessa otettiin otos verkkopalvelussa tapahtuneita kirjautumisia ja tilastollisin menetelmin analysoitiin niissä tapahtuvia virheitä sekä virheiden syitä.
Tutkimuksesta käy ilmi, että kotimaisten teleoperaattoreiden kirjautumiskäytännöt ovat hyvin samantyyppisiä, eikä suuria eroja ole havaittavissa. Kaikissa on toimintoja, joiden käytettävyys kaipaisi parannusta. Määrällisen tutkimuksen perusteella havaittiin myös, että käytettävyydessä on asioita, joita tulisi parantaa ja tutkimuksen lopputuotos on 6 kappaletta konkreettisia parannustoimenpiteitä.
Opinnäytetyöni on TeliaSonera Finland Oyj:lle tehtävä analyysi teleoperaattoreiden itsepalveluratkaisujen kirjautumiskäytännöistä. Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehdä konkreettisia ehdotuksia siitä, miten itsepalvelujen kirjautumiskäytäntöjä voitaisiin parantaa TeliaSonerassa. Ehdotusten perusteella pyritään käynnistämään toimenpiteitä, joilla kirjautumisen käytettävyys paranee.
Työni ensimmäinen teoriaosa käsittelee itsepalvelujen merkitystä sekä yhteiskunnassa että erityisesti verkkopalveluissa. Toinen osa teoriaa käsittelee verkkopalveluiden käytettävyyttä. Kirjallinen osuus on koottu kirjallisista lähteistä ja internetistä löytyneistä artikkeleista. Empiirinen tutkimus on yhdistelmä havainnoivaa ja määrällistä tutkimusta. Havainnoivassa tutkimuksessa havainnoitiin teleoperaattoreiden kirjautumisratkaisuja, sekä kirjattiin ylös kaikki niissä tapahtuvat toimenpiteet ja analysoitiin niiden hyvät ja huonot puolet. Kvantitatiivisessa eli määrällisessä tutkimuksessa otettiin otos verkkopalvelussa tapahtuneita kirjautumisia ja tilastollisin menetelmin analysoitiin niissä tapahtuvia virheitä sekä virheiden syitä.
Tutkimuksesta käy ilmi, että kotimaisten teleoperaattoreiden kirjautumiskäytännöt ovat hyvin samantyyppisiä, eikä suuria eroja ole havaittavissa. Kaikissa on toimintoja, joiden käytettävyys kaipaisi parannusta. Määrällisen tutkimuksen perusteella havaittiin myös, että käytettävyydessä on asioita, joita tulisi parantaa ja tutkimuksen lopputuotos on 6 kappaletta konkreettisia parannustoimenpiteitä.