Arvojohtaminen palvelualan yrityksessä
Ilter, Sevil (2010)
Ilter, Sevil
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017751
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kohdeyrityksen arvot näkyvät päivittäisessä työssä ja minkälaiset olosuhteet saattavat olla esteenä arvojen toteutumiselle. Tutkimuksessa on käsitelty arvoja ja niiden toteutumista käytännönläheisestä näkökulmasta yrityksen henkilöstön silmin ja henkilöstö on ollut mukana pohtimassa arvoja ja niiden toteutumista päivittäisessä työssä. Teoreettisessa viitekehyksessä pohditaan yrityksen arvoja ja arvojohtamista yleisesti sekä sisäisen markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen, koska tarkoituksena oli hankkia mahdollisimman paljon tietoa ilmiöstä. Pohjana toimivat yrityksessä aiemmin tehdyt tutkimukset, joiden tuloksia haluttiin lähteä tarkastelemaan syvemmin. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluiden avulla. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2010. Haastatteluihin osallistui 18 työntekijää ja ne toteutettiin kolmen hengen pienryhmissä. Tutkimustuloksista selviää arvojen olevan keskeinen osa päivittäistä työntekoa, joskin yksi arvoista on aiheuttanut enemmän mietintää henkilöstön keskuudessa. Käytännön esimerkkejä löytyy eri ryhmien keskusteluista, joissa arvon sisältöä pohditaan lähemmin eri näkökulmista. Suhtautuminen tutkimukseen oli avointa, joten tutkimukseen oli mahdollista saada rehellinen työntekijöiden näkökulma siitä, kuinka arvot ja niiden toteutuminen koetaan päivittäisessä työssä. Tutkimustulosten perusteella yrityksen arvot ovat suurilta osin ymmärrettäviä ja ne ohjaavat henkilöstön toimintaa päivittäisessä työnteossa. Tutkimustuloksista selviää henkilöstön näkemys siitä, millä tavoin arvot tukevat päivittäistä työntekoa ja millaisissa tilanteissa niiden toteutumiselle koetaan esteitä. Tutkimuksen avulla ollaan saatu paljon tärkeitä ja hyödyllistä vastauksia tutkimusongelmaan. Tätä tietoa voidaan hyödyntää jatkuvassa johtamisen kehittämisessä.