Opetussuunnitelman kehittämistyö vaikeasti kehitysvammaisten autistien valmentavaan koulutukseen : - kohti itsenäisempää elämää
Niiranen, Hanna-Leena (2010)
Niiranen, Hanna-Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717406
Tiivistelmä
Helsingin Diakoniaopiston ja Rinnekoti-Säätiön yhteistyöprojektina aloitettiin tammikuussa 2010 Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava ja kuntouttava opetus AUKI kuudelle vaikeimmin kehitysvammaisille autistisille, jotka asuivat Rinnekodin Lehmuskumpu ja Autismi vaaka -hoitokodeissa. Koulutus toteutettiin arkielämälähtöisesti Rinnekodissa. Tämä opinnäytetyö on osa AUKI -koulutuksen suunnittelu, kehittämis- ja toteutusprosessia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä ja miten vaikeasti kehitysvammaisille autistisille opiskelijoille pitäisi opettaa työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa ja kuntouttavassa koulutuksessa. Tutkimuksellisena lähestymistapana oli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kahden ryhmähaastattelun avulla. Toinen ryhmä oli valittu pedagogisen osaamisen vuoksi ja toinen ryhmä oli AUKI -koulutuksen ohja-usryhmä. Ryhmähaastattelut analysoitiin erillisinä aineistolähtöisen sisällön analyysiä käyttäen. Ryhmähaastatteluiden tulokset yhdistettiin yhteisiksi tuloksiksi. Tuloksien avulla kuvataan vaikeasti kehitysvammaisten autistien työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan ja kuntouttavan opetuksen opetussuunnitelmaa.
Tutkimustulosten perusteella vaikeasti kehitysvammaisille autisteille pitäisi opettaa työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa ja kuntouttavassa opetuksessa seuraavia asioita: kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitoja, tarkoituksenmukaista käyttäytymistä, toimimista ja liikkumista arjen eri ympäristöissä, arjen sujumista lisääviä työtehtäviä ja työskentelytaitoja, minä aktiivisena toimijana ja ihmisenä omassa elämässäni ja arkielämän taidot ja – toiminnot. Tutkimuksen tulokset ovat peilattavissa valmentavan ja kuntouttavan opetussuunnitelman opintokokonaisuuksiin. Vaikeasti kehitysvammaisia autistisia pitäisi opettaa seuraavin keinoin: yksilöllisesti ja suunnitelmallisesti tähdäten tulevaisuuteen, vahvistamalla opiskelijan toimintakykyä sekä lisäten hänen elämän laatua ja hyvinvointia, strukturoimalla ja jäsentämällä opiskelijan opetusta ja toimimista kaikissa arjen eri ympäristöissä, ohjaamalla opiskelijaa selkeästi, positiivisesti ja kärsivällisesti sekä mahdollistaen onnistumisen kokemuksen ja arkilähtöisesti yhteistyössä tasavertaisesti keskustellen opiskelijan lähiverkoston kanssa.
Valmentavan opetussuunnitelman opintokokonaisuudet antavat reunaehdot sille, mitä oppiaineita opintoihin kuuluu. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että riippuen opetusryhmästä ja opiskelijoiden yksilöllisistä oppimisen tarpeista, on opintokokonaisuuksien painotus erilainen. Autismikuntoutuksen periaatteiden mukautettu käyttö ja opetussuunnitelman yhteinen osa opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa antaa välineitä siihen, miten pitäisi opettaa. Tämä opinnäytetyö kuvaa havainnollistaen vaikeasti kehitysvammaisten autistien valmentavan koulutuksen erityispiirteitä ja toteutusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä ja miten vaikeasti kehitysvammaisille autistisille opiskelijoille pitäisi opettaa työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa ja kuntouttavassa koulutuksessa. Tutkimuksellisena lähestymistapana oli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kahden ryhmähaastattelun avulla. Toinen ryhmä oli valittu pedagogisen osaamisen vuoksi ja toinen ryhmä oli AUKI -koulutuksen ohja-usryhmä. Ryhmähaastattelut analysoitiin erillisinä aineistolähtöisen sisällön analyysiä käyttäen. Ryhmähaastatteluiden tulokset yhdistettiin yhteisiksi tuloksiksi. Tuloksien avulla kuvataan vaikeasti kehitysvammaisten autistien työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan ja kuntouttavan opetuksen opetussuunnitelmaa.
Tutkimustulosten perusteella vaikeasti kehitysvammaisille autisteille pitäisi opettaa työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa ja kuntouttavassa opetuksessa seuraavia asioita: kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitoja, tarkoituksenmukaista käyttäytymistä, toimimista ja liikkumista arjen eri ympäristöissä, arjen sujumista lisääviä työtehtäviä ja työskentelytaitoja, minä aktiivisena toimijana ja ihmisenä omassa elämässäni ja arkielämän taidot ja – toiminnot. Tutkimuksen tulokset ovat peilattavissa valmentavan ja kuntouttavan opetussuunnitelman opintokokonaisuuksiin. Vaikeasti kehitysvammaisia autistisia pitäisi opettaa seuraavin keinoin: yksilöllisesti ja suunnitelmallisesti tähdäten tulevaisuuteen, vahvistamalla opiskelijan toimintakykyä sekä lisäten hänen elämän laatua ja hyvinvointia, strukturoimalla ja jäsentämällä opiskelijan opetusta ja toimimista kaikissa arjen eri ympäristöissä, ohjaamalla opiskelijaa selkeästi, positiivisesti ja kärsivällisesti sekä mahdollistaen onnistumisen kokemuksen ja arkilähtöisesti yhteistyössä tasavertaisesti keskustellen opiskelijan lähiverkoston kanssa.
Valmentavan opetussuunnitelman opintokokonaisuudet antavat reunaehdot sille, mitä oppiaineita opintoihin kuuluu. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että riippuen opetusryhmästä ja opiskelijoiden yksilöllisistä oppimisen tarpeista, on opintokokonaisuuksien painotus erilainen. Autismikuntoutuksen periaatteiden mukautettu käyttö ja opetussuunnitelman yhteinen osa opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa antaa välineitä siihen, miten pitäisi opettaa. Tämä opinnäytetyö kuvaa havainnollistaen vaikeasti kehitysvammaisten autistien valmentavan koulutuksen erityispiirteitä ja toteutusta.