Hevospalveluosuuskunta : Liiketoimintasuunnitelma
Levälahti, Hanna (2010)
Levälahti, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016393
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Hevospalveluosuuskunta ja sen liiketoimintasuunnitelma. Opinnäytetyön tilaajana toimi Työllistävä Hevonen Hanke. Tavoitteena oli selvittää Jyvässeudun ja sen lähikuntien hevostallien tilapäisen työvoiman tarve ja rakentaa sen pohjalta toimiva liiketoimintasuunnitelma osuuskunnalle.
Opinnäytetyön liiketoimintasuunnitelma rakennettiin markkinatutkimuksen ympärille. Markkinatut-kimuksessa selvitettiin tilapäisen työvoiman tarve hevostalleilla. Markkinatutkimuksen kyselylomake oli täytettävissä Keski-Suomen Hevosjalostusliiton, Killerin raviradan ja Ratsastajainliiton Keski-Suomen jaoston Internet-sivustolla. Kyselylomake oli luotu Digium Enterprice -käyttöjärjestelmän kautta. Markkinatutkimuksen linkkiä levitettiin myös sähköpostiviestinä eri seuroille ja heidän jäse-nillensä.
Markkinatutkimuksen tuloksista selvisi, että hevostilat tarvitsevat tilapäistä työvoimaa, mutta mak-suhalukkuus ei välttämättä kata osuuskunnan toimintaa. Tutkimustulokset vahvistivat olettamaa, että ammattitaito ja luotettavuus ovat tärkeitä arvoja hevostaloudessa. Markkinatutkimukseen osallistui seudulta vain 57 vastaajaa, joten tutkimuksen tulokset eivät anna kokonaiskuvaa ja tutkimustuloksia piti soveltaa liiketoimintasuunnitelman teossa. Opinnäytetyön markkinatutkimuksen pohjalta ilmeni, että osuuskunta olisi mahdollista perustaa, jos osuuskunnan jäsenet olisivat valmiita panostamaan osuuskunnan toimintaan niin rahallisesti kuin ajallisesti.
Lopulliseksi johtopäätökseksi liiketoimintasuunnitelman ja markkinatutkimuksen pohjalta muodostui päätelmä, että osuuskunta kannattaa perustaa, mutta sen kannattaisi kuulua toisen osuuskunnan alaisuuteen. Tällöin osuuskunnan kulut vähenisivät ja sen toimijat saisivat apua uuden osuuskunnan toiminnan aloittamiseen. Liiketoimintasuunnitelma on luotu osuuskunnan toiminnan pohjaksi ja anta-maan suuntaa osuuskunnan toiminnan tarpeellisuudesta ja kannattavuudesta.
Opinnäytetyön liiketoimintasuunnitelma rakennettiin markkinatutkimuksen ympärille. Markkinatut-kimuksessa selvitettiin tilapäisen työvoiman tarve hevostalleilla. Markkinatutkimuksen kyselylomake oli täytettävissä Keski-Suomen Hevosjalostusliiton, Killerin raviradan ja Ratsastajainliiton Keski-Suomen jaoston Internet-sivustolla. Kyselylomake oli luotu Digium Enterprice -käyttöjärjestelmän kautta. Markkinatutkimuksen linkkiä levitettiin myös sähköpostiviestinä eri seuroille ja heidän jäse-nillensä.
Markkinatutkimuksen tuloksista selvisi, että hevostilat tarvitsevat tilapäistä työvoimaa, mutta mak-suhalukkuus ei välttämättä kata osuuskunnan toimintaa. Tutkimustulokset vahvistivat olettamaa, että ammattitaito ja luotettavuus ovat tärkeitä arvoja hevostaloudessa. Markkinatutkimukseen osallistui seudulta vain 57 vastaajaa, joten tutkimuksen tulokset eivät anna kokonaiskuvaa ja tutkimustuloksia piti soveltaa liiketoimintasuunnitelman teossa. Opinnäytetyön markkinatutkimuksen pohjalta ilmeni, että osuuskunta olisi mahdollista perustaa, jos osuuskunnan jäsenet olisivat valmiita panostamaan osuuskunnan toimintaan niin rahallisesti kuin ajallisesti.
Lopulliseksi johtopäätökseksi liiketoimintasuunnitelman ja markkinatutkimuksen pohjalta muodostui päätelmä, että osuuskunta kannattaa perustaa, mutta sen kannattaisi kuulua toisen osuuskunnan alaisuuteen. Tällöin osuuskunnan kulut vähenisivät ja sen toimijat saisivat apua uuden osuuskunnan toiminnan aloittamiseen. Liiketoimintasuunnitelma on luotu osuuskunnan toiminnan pohjaksi ja anta-maan suuntaa osuuskunnan toiminnan tarpeellisuudesta ja kannattavuudesta.