Subway Market Research
Liutu, Riina (2010)
Liutu, Riina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817506
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, voivatko tanskalaiset franchise-yrittäjät menestyä suositun Subway-pikaruokaravintolan yrittäjinä. Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa lukijalle mahdollisimman hyvä kuva siitä, miten Subway-ravintola perustetaan, miten sitä pyöritetään ja mitä hyötyjä ja mahdollisia haittoja siitä on tanskalaiselle Subway-yrittäjälle.
Vuonna 2009 Tanskan markkinoilla oli vain kaksi Subway-ravintolaa, toinen Aalborgissa ja toinen Sønderborgissa. 1990-luvulla markkinoilla oli kuitenkin yli 20- Subway ravintolaa, mutta kaikki vedettiin pois markkinoilta lähes samaan aikaan. 2000-luvulla Subway-ravintoloita alkoi kuitenkin taas ilmestyä Tanskan markkinoille ja tällä hetkellä ravintoloita on jo kahdeksan.
Tässä opinnäytetyössä lukijalle annetaan kattava kuva Subway-konseptin historiasta ja sen strategioista. Myös yksi tunnetuimpia johtamisen malleja, McKinseyn &Co:n malli ”7S”, tulee esille. Seuraavaksi käydään läpi Tanskan markkinatilannetta ja lähinnä sen kokoa ja tämänhetkisiä trendejä. Kuten Suomen markkinoilla, myös Tanskan markkinoilla on paljon pikaruokaketjuja. Opinnäytetyössä käydään läpi Tanskan markkinatilannetta ja arvioidaan Subwayn kolmea suurinta kilpailijaa, McDonaldsia, Burger Kingiä ja Sunset Boulevardia.
Yksi suurimmista haasteista tässä opinnäytetyössä oli kysely, joka tehtiin kolmessa Tanskan kaupungissa, Horsenssissa, Århusissa ja Vejlessa. Tämä oli hankalaa siksi, että kysely tehtiin katukyselynä ja se vei odotettua kauemmin aikaa. Kyselyn tulokset osoittavat, että Tanskan markkinoilla olisi tilaa uudelle Subway-ravintolalle ja parhaaksi paikaksi näistä kolmesta osoittautui Horsens.
Vuonna 2009 Tanskan markkinoilla oli vain kaksi Subway-ravintolaa, toinen Aalborgissa ja toinen Sønderborgissa. 1990-luvulla markkinoilla oli kuitenkin yli 20- Subway ravintolaa, mutta kaikki vedettiin pois markkinoilta lähes samaan aikaan. 2000-luvulla Subway-ravintoloita alkoi kuitenkin taas ilmestyä Tanskan markkinoille ja tällä hetkellä ravintoloita on jo kahdeksan.
Tässä opinnäytetyössä lukijalle annetaan kattava kuva Subway-konseptin historiasta ja sen strategioista. Myös yksi tunnetuimpia johtamisen malleja, McKinseyn &Co:n malli ”7S”, tulee esille. Seuraavaksi käydään läpi Tanskan markkinatilannetta ja lähinnä sen kokoa ja tämänhetkisiä trendejä. Kuten Suomen markkinoilla, myös Tanskan markkinoilla on paljon pikaruokaketjuja. Opinnäytetyössä käydään läpi Tanskan markkinatilannetta ja arvioidaan Subwayn kolmea suurinta kilpailijaa, McDonaldsia, Burger Kingiä ja Sunset Boulevardia.
Yksi suurimmista haasteista tässä opinnäytetyössä oli kysely, joka tehtiin kolmessa Tanskan kaupungissa, Horsenssissa, Århusissa ja Vejlessa. Tämä oli hankalaa siksi, että kysely tehtiin katukyselynä ja se vei odotettua kauemmin aikaa. Kyselyn tulokset osoittavat, että Tanskan markkinoilla olisi tilaa uudelle Subway-ravintolalle ja parhaaksi paikaksi näistä kolmesta osoittautui Horsens.