Simulaatio-opetuksen yhteys oppimiseen ensihoidon koulutuksessa
Åker, Ari-Pekka (2010)
Lataukset:
Åker, Ari-Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617194
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaista yhteyttä simulaatio-opetuksella on oppimiseen. Tuloksia tullaan hyödyntämään Metropolian simulaatiokoulutuksen kehittämisessä. Tutkimuskysymyksinä oli 1) Millaista yhteyttä simulaati-on edellytyksillä on oppimiseen, 2) Millaista yhteyttä simulaation toteuttamistavoilla on oppimiseen ja 3) Millaista yhteyttä simulaatio-opetuksella on oppimiseen? Opinnäytetyö toteutettiin mukaillen systemaattista kirjallisuuskatsausta. Analysoitavaksi valittiin alkuperäistutkimuksia, jotka käsittelivät simulaatio-opetusta ensihoidossa, tai sitä vastaavassa tilanteessa terveysalalla. Tutkimuksissa oli joko kuvattu simuloinnin edellytyksiä, toteutusta tai simuloinnin tulosten arviointia ja/tai vaikuttavuutta. Analyysiin ei otettu mukaan sellaisia tutkimuksia jotka käsittelivät simulaatiota, missä opetuksen aiheena oli jokin yksittäinen terveydenhuollon toimenpide tai tutkimuksia, missä simulaatiota käytettiin osallistujien aiemmin hankitun osaamistason mittaamiseen. Sisäänottokriteereihin perustuen analysoitavaksi valittiin 30 tutkimusartikkelia.
Tulosten mukaan simulaation edellytyksiin kuuluvilla potilassimulaattorilla ja simulaatioympäristöllä ei ole yhteyttä oppimistuloksiin. Korkeateknisessä simulaatioympäris-tössä (hi-fidelity) opiskelija kokee simulaation kuitenkin mielekkäämmäksi. Simulaation toteuttamistavoilla on yhteyttä oppimiseen, varsinkin johtamiseen ja ryhmätyöskentelyyn painottuvalla johdannolla ja peräkkäisillä simulaatiosuorituksilla ennen jälkipuintia saadaan jatkuvasti paranevia oppimistuloksia. Muihin opetusmenetelmiin verrattuna simulaatio-opetus tuottaa parempia oppimistuloksia ja lisää tyytyväisyyttä. Simulaatio-opetus on mielenkiintoista ja todenmukaista sekä lisää opetuksen laa-tua ja parantaa hoidollisen ryhmätyöskentelyn ymmärtämistä.
Tulosten mukaan simulaation edellytyksiin kuuluvilla potilassimulaattorilla ja simulaatioympäristöllä ei ole yhteyttä oppimistuloksiin. Korkeateknisessä simulaatioympäris-tössä (hi-fidelity) opiskelija kokee simulaation kuitenkin mielekkäämmäksi. Simulaation toteuttamistavoilla on yhteyttä oppimiseen, varsinkin johtamiseen ja ryhmätyöskentelyyn painottuvalla johdannolla ja peräkkäisillä simulaatiosuorituksilla ennen jälkipuintia saadaan jatkuvasti paranevia oppimistuloksia. Muihin opetusmenetelmiin verrattuna simulaatio-opetus tuottaa parempia oppimistuloksia ja lisää tyytyväisyyttä. Simulaatio-opetus on mielenkiintoista ja todenmukaista sekä lisää opetuksen laa-tua ja parantaa hoidollisen ryhmätyöskentelyn ymmärtämistä.