Myymäläjärjestelmäkoulutus verkossa : case: Itella Oyj/ Postin myyntiverkosto
Pöyry, Päivi (2010)
Pöyry, Päivi
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717404
Tiivistelmä
Myymäläjärjestelmäkoulutus verkossa on julkisten palveluiden johtamisen koulutusohjelman opinnäytetyö. Työn tavoitteena on selvittää miten verkkokoulutus soveltuu henkilöstön kehittämiseen.
Jokaisessa Suomen kunnassa on vähintään yksi Postin myymälä tai myyntipiste. Myymälöitä on noin 150 kpl ja yrittäjien ylläpitämiä myyntipisteitä noin 950 kpl. Ne toimivat kaupan, kioskin, huoltoaseman tai jonkun muun palvelualan yrityksen yhteydessä. Myyntipisteistä osa toimii manuaalisesti ilman kassajärjestelmää.
Itella Oyj toteuttaa vuosina 2009 - 2011 koko maan kattavan myymäläjärjestelmäuudistuksen. Kyseisessä hankkeessa on suunnitteilla myymälöiden ja myyntipisteiden koulutus. Tavoitteena on toteuttaa loppukäyttäjien koulutus ensi kertaa verkkokoulutuksena perinteisen luokkakoulutuksen sijaan. Tutkimuskysymyksenä tässä opinnäytetyössä on, miten verkkokoulutus soveltuu henkilöstön kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyössä on tutkittu teemahaastattelujen avulla verkkokoulutuksen soveltuvuutta myymälöiden henkilöstön kehittämiseen ja erityisesti järjestelmäkoulutukseen. Tämän lisäsi myyntipisteiden toiminnasta vastaaville henkilöille lähetettiin sähköpostikysely, jossa tiedusteltiin heidän mielipidettään siitä, selviävätkö kaikki myyntipisteet
kouluttautumisesta itsenäisesti. Lisäksi pyydettiin tarvittaessa nimeämään ne myyntipisteet, jotka tarvitsevat tukea kouluttautumiseen.
Haastattelututkimuksen tulosten mukaan käyttäjät suhtautuvat optimistisesti verkkokouluttautumiseen, kunhan tietyt kriteerit täyttyvät. Yksi tärkeimmistä on ajankäyttö. Ajankäytön suhteen esimiehiltä odotetaan paljon ja työvuorosuunnitteluun on kiinnitettävä runsaasti huomiota. Lisäksi myyntipisteistä vastaaville henkilöille tehdyn sähköpostikyselyn tulokset osoittivat, että Itellan myyntiverkostossa on noin 160 myyntipistettä, jotka tulevat tarvitsemaan tukea verkkokouluttautumisen rinnalle.
Jokaisessa Suomen kunnassa on vähintään yksi Postin myymälä tai myyntipiste. Myymälöitä on noin 150 kpl ja yrittäjien ylläpitämiä myyntipisteitä noin 950 kpl. Ne toimivat kaupan, kioskin, huoltoaseman tai jonkun muun palvelualan yrityksen yhteydessä. Myyntipisteistä osa toimii manuaalisesti ilman kassajärjestelmää.
Itella Oyj toteuttaa vuosina 2009 - 2011 koko maan kattavan myymäläjärjestelmäuudistuksen. Kyseisessä hankkeessa on suunnitteilla myymälöiden ja myyntipisteiden koulutus. Tavoitteena on toteuttaa loppukäyttäjien koulutus ensi kertaa verkkokoulutuksena perinteisen luokkakoulutuksen sijaan. Tutkimuskysymyksenä tässä opinnäytetyössä on, miten verkkokoulutus soveltuu henkilöstön kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyössä on tutkittu teemahaastattelujen avulla verkkokoulutuksen soveltuvuutta myymälöiden henkilöstön kehittämiseen ja erityisesti järjestelmäkoulutukseen. Tämän lisäsi myyntipisteiden toiminnasta vastaaville henkilöille lähetettiin sähköpostikysely, jossa tiedusteltiin heidän mielipidettään siitä, selviävätkö kaikki myyntipisteet
kouluttautumisesta itsenäisesti. Lisäksi pyydettiin tarvittaessa nimeämään ne myyntipisteet, jotka tarvitsevat tukea kouluttautumiseen.
Haastattelututkimuksen tulosten mukaan käyttäjät suhtautuvat optimistisesti verkkokouluttautumiseen, kunhan tietyt kriteerit täyttyvät. Yksi tärkeimmistä on ajankäyttö. Ajankäytön suhteen esimiehiltä odotetaan paljon ja työvuorosuunnitteluun on kiinnitettävä runsaasti huomiota. Lisäksi myyntipisteistä vastaaville henkilöille tehdyn sähköpostikyselyn tulokset osoittivat, että Itellan myyntiverkostossa on noin 160 myyntipistettä, jotka tulevat tarvitsemaan tukea verkkokouluttautumisen rinnalle.