Opetusmateriaali Toimintakyvyn edistyminen -opintokokonaisuuteen
Hostikka, Päivi (2010)
Hostikka, Päivi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917657
Tiivistelmä
Opinnäytetyö aihe liittyy Kainuun ammattiopiston Kuusamon toimipisteessä ensimmäistä kertaa käynnistyvään ammattiin valmentavaan koulutukseen. Koulutukseen osallistuvilla nuorilla on erityisopiskelijan tausta ja sen myötä monia oppimiseen liittyviä haasteita. Koulutusohjelman laajuus on 40 opintoviikkoa, joka tarkoittaa yhden lukuvuoden päätoimista opiskelua. Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli tuottaa opetusmateriaalia edellä mainittuun koulutukseen. Opetusmateriaali rajattiin käsittelemään Toimintakyvyn ylläpitäminen – opintokokonaisuutta, joka sisältää laajasti asioita, jotka nuoren tulisi hallita pärjätäkseen yhteiskunnassamme vastuullisena kansalaisena. Suunnitellut tehtäväesimerkit käsittelivät opintokokonaisuuteen kuuluvia arkielämätaitoja.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö. Prosessin tuloksena syntyi opetusmateriaalia arkielä-män taitojen opetukseen ja ohjaukseen. Toiminnallisessa opinnäytetyössä yhdistyvät opetusmateriaaliesimerkit, opetuksen pohjana oleva teoria ja työn tekemisen prosessi. Opetusmateriaalissa puhutellaan suoraan opiskelijoita. Materiaali on suunniteltu niin, että siitä on mahdollisimman paljon hyötyä nuorelle. Erityisopiskelijan oppimisen haasteet yritetään huomioida opetustapoja vaihtelemalla.
Opinnäytetyönä syntyi materiaalia, jota voi helposti muokata opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin sopivaksi. Kuluvan lukuvuoden kokemusten jälkeen opetusmateriaalia voidaan parantaa ja kehittää. Koulutuksen tavoitteet saavutetaan, kun nuori hallitsee oman arkensa ja selviytyy oppijana ammatillisessa perustutkinnossa.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö. Prosessin tuloksena syntyi opetusmateriaalia arkielä-män taitojen opetukseen ja ohjaukseen. Toiminnallisessa opinnäytetyössä yhdistyvät opetusmateriaaliesimerkit, opetuksen pohjana oleva teoria ja työn tekemisen prosessi. Opetusmateriaalissa puhutellaan suoraan opiskelijoita. Materiaali on suunniteltu niin, että siitä on mahdollisimman paljon hyötyä nuorelle. Erityisopiskelijan oppimisen haasteet yritetään huomioida opetustapoja vaihtelemalla.
Opinnäytetyönä syntyi materiaalia, jota voi helposti muokata opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin sopivaksi. Kuluvan lukuvuoden kokemusten jälkeen opetusmateriaalia voidaan parantaa ja kehittää. Koulutuksen tavoitteet saavutetaan, kun nuori hallitsee oman arkensa ja selviytyy oppijana ammatillisessa perustutkinnossa.