Liiketalousopinnot tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa
Koskinen, Teija (2010)
Koskinen, Teija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518255
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa kyettäisiin integroimaan liiketalouden opintojaksot kiinteämmin tietojenkäsittelyn opiskeluun ja tutkintorakenteeseen.
Tutkimuksessa käytettiin kehitystutkimusmenetelmää, jossa perehdytään lähtötilanteeseen sekä tehdään ehdotus kehityskohteista. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkea-koulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelma.
Tutkimuksen lähtötilanne kartoitettiin tutkimalla Jamkin opinto-oppaita ja opetussuunnitelmia vuosilta 2007 ja 2009, perehtymällä kirjallisuuteen ja artikkeleihin ja haastattelemalla eri opetusmetodeja käyttäviä opettajia koulutusyksikössä. Kysymystä tarkasteltiin tietoteorioiden, tutkimustulosten ja kehitystutkimuksen avulla, joiden pohjalta pystyttiin hahmottamaan kompetenssien leikkauskohdat liiketalouden opintojen moduuleissa sekä ratkaisemaan tutkimusongelma. Tulosten perusteella kohdennettiin kompetenssit liiketalouden moduulien leikkauspisteisiin ja tarkasteltiin kahta opinto-jaksoa kompetenssien ja moduuleiden leikkauspisteiden kautta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tärkein asia eri aihealueiden keskinäisessä integroinnissa on eri aihe-alueiden opettajien kiinteä yhteistyö. Tutkimuksesta selvisi, että henkilöstöllä on oltava valmius ulottaa oma osaamisensa oman ydinosaamisensa ulkopuolelle, mikäli halutaan että opiskelijoille muodostuu kattava kokonaiskuva nykyaikaisesta ict-liiketoiminnasta. Tutkimuksen tuloksena on kehittämisehdotuksia koulutusohjelman käytettäväksi tulevassa opintosuunnitelmatyössä.
Tutkimuksessa käytettiin kehitystutkimusmenetelmää, jossa perehdytään lähtötilanteeseen sekä tehdään ehdotus kehityskohteista. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkea-koulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelma.
Tutkimuksen lähtötilanne kartoitettiin tutkimalla Jamkin opinto-oppaita ja opetussuunnitelmia vuosilta 2007 ja 2009, perehtymällä kirjallisuuteen ja artikkeleihin ja haastattelemalla eri opetusmetodeja käyttäviä opettajia koulutusyksikössä. Kysymystä tarkasteltiin tietoteorioiden, tutkimustulosten ja kehitystutkimuksen avulla, joiden pohjalta pystyttiin hahmottamaan kompetenssien leikkauskohdat liiketalouden opintojen moduuleissa sekä ratkaisemaan tutkimusongelma. Tulosten perusteella kohdennettiin kompetenssit liiketalouden moduulien leikkauspisteisiin ja tarkasteltiin kahta opinto-jaksoa kompetenssien ja moduuleiden leikkauspisteiden kautta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tärkein asia eri aihealueiden keskinäisessä integroinnissa on eri aihe-alueiden opettajien kiinteä yhteistyö. Tutkimuksesta selvisi, että henkilöstöllä on oltava valmius ulottaa oma osaamisensa oman ydinosaamisensa ulkopuolelle, mikäli halutaan että opiskelijoille muodostuu kattava kokonaiskuva nykyaikaisesta ict-liiketoiminnasta. Tutkimuksen tuloksena on kehittämisehdotuksia koulutusohjelman käytettäväksi tulevassa opintosuunnitelmatyössä.