Tarinasta tunteeseen : tunnekasvatusprojekti päiväkodissa
Kinnunen, Irene; Latva-Kyyny, Marika (2009)
Kinnunen, Irene
Latva-Kyyny, Marika
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904141959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904141959
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli tunnekasvatus päiväkodissa. Opinnäytetyön toiminnallinen osio toteutettiin lahtelaisessa päiväkodissa. Kohderyhmänä oli 5-vuotiaista koostuva kymmenhenkinen pienryhmä. Lapset valittiin pienryhmään satunnaisesti päiväkodin henkilökunnan toimesta. Tarkoituksena oli käsitellä erilaisia tunteita lasten kanssa käsinuken, tarinoiden, leikkien sekä kuvallisen ilmaisun avulla. Tavoitteena oli lisätä lasten tunnetietämystä sekä tarjota päiväkodin työntekijöille uusia ideoita tunnekasvatuksen toteuttamiseen päiväkodissa. Opinnäytetyön ohjaajana toimi Tiina Vaara.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osio sisältää teoriaa tunnetaidoista, tunnekasvatuksesta sekä satujen, tarinoiden ja draaman merkityksestä tunteiden opettelussa. Toinen osio koostuu toimintaosion raportoinnista sekä oman toiminnan arvioinnista. Opinnäytetyöhön valittiin käsiteltäviksi kuusi perustunnetta, joita olivat ilo, suru, viha, rakkaus, pelko ja rohkeus.
Opinnäytetyöstä käy ilmi se, että pienryhmämme lapset kykenivät tunnistamaan ja nimeämään perustunteet melko hyvin kuvien ja tarinoiden perusteella. Lapset osasivat myös kertoa esimerkkejä näiden tunteiden esiintymisestä arkielämässä. Raportista selviää myös se, että aikuisen ja lapsen välinen tunneside helpottaa tunteiden käsittelyä ja työstämistä.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osio sisältää teoriaa tunnetaidoista, tunnekasvatuksesta sekä satujen, tarinoiden ja draaman merkityksestä tunteiden opettelussa. Toinen osio koostuu toimintaosion raportoinnista sekä oman toiminnan arvioinnista. Opinnäytetyöhön valittiin käsiteltäviksi kuusi perustunnetta, joita olivat ilo, suru, viha, rakkaus, pelko ja rohkeus.
Opinnäytetyöstä käy ilmi se, että pienryhmämme lapset kykenivät tunnistamaan ja nimeämään perustunteet melko hyvin kuvien ja tarinoiden perusteella. Lapset osasivat myös kertoa esimerkkejä näiden tunteiden esiintymisestä arkielämässä. Raportista selviää myös se, että aikuisen ja lapsen välinen tunneside helpottaa tunteiden käsittelyä ja työstämistä.