Markkinointitutkimus Ali-Ketolan Tilalle
Ala-Ketola, Kimmo (2011)
Ala-Ketola, Kimmo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101121266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101121266
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käydä läpi markkinoinnin perusteita sekä tehdä markkinointitutkimus maatilamatkailuyritys Ali-ketolan Tilalle. Lähtökohtana on selvittää markkinointisuunnitelman tekemiseen liittyviä vaiheita. Tutkimuksessa käydään läpi Ali-Ketolan Tilan nykytilannetta ja tutkimusten pohjalta voidaan tehdä markkinointisuunnitelma Ali-Ketolan Tilalle, jota voidaan kehittää vuosittain yrityksen kehittyessä.
Opinnäytetyössä tutkitaan Ali-Ketolan Tilan nykytilannetta, sen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkatekijöitä. Opinnäytetyö perustuu sekä kvalitatiiviseen, että kvantitatiiviseen markkinointitutkimukseen. Tutkimuksen toteuttamiseen on
käytetty haastatteluiden lisäksi kyselylomaketta. Haastattelut sekä kysely toteutettiin keväällä 2010. Haastatteluilla selvitettiin yrityksen nykytilannetta, päämääriä ja kehitysmahdollisuuksia. Kysellyllä pyrittiin selvittämään nykyisten asiakkaiden demografiaa, potentiaalisia markkina-alueita ja asiakkaiden matkailutottumuksia, mutta ennen kaikkea sitä, millaisten markkinointikanavien kautta asiakkaat ovat Ali-Ketolan Tilan löytäneet.
Tutkimuksen pohjalta Ali-Ketolan Tilalle pystytään määrittelemään paremmin oikeanlaisia asiakassegmenttejä, markkina-alueita sekä pystytään tarkemmin valitsemaan käytettävät markkinointikanavat. Tutkimuksesta saatiin pohjatietoa Ali-Ketolan Tilan asiakkaiden matkustus käyttäytymisestä, kuten rahan käytöstä ja matkojen pituudesta. Työssä selvitettiin myös Ali-Ketolan Tilan tarjoamien palveluiden käyttöä, joista majoitus- ja juhlapalvelut ovat suosituimpia.
Opinnäytetyössä tutkitaan Ali-Ketolan Tilan nykytilannetta, sen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkatekijöitä. Opinnäytetyö perustuu sekä kvalitatiiviseen, että kvantitatiiviseen markkinointitutkimukseen. Tutkimuksen toteuttamiseen on
käytetty haastatteluiden lisäksi kyselylomaketta. Haastattelut sekä kysely toteutettiin keväällä 2010. Haastatteluilla selvitettiin yrityksen nykytilannetta, päämääriä ja kehitysmahdollisuuksia. Kysellyllä pyrittiin selvittämään nykyisten asiakkaiden demografiaa, potentiaalisia markkina-alueita ja asiakkaiden matkailutottumuksia, mutta ennen kaikkea sitä, millaisten markkinointikanavien kautta asiakkaat ovat Ali-Ketolan Tilan löytäneet.
Tutkimuksen pohjalta Ali-Ketolan Tilalle pystytään määrittelemään paremmin oikeanlaisia asiakassegmenttejä, markkina-alueita sekä pystytään tarkemmin valitsemaan käytettävät markkinointikanavat. Tutkimuksesta saatiin pohjatietoa Ali-Ketolan Tilan asiakkaiden matkustus käyttäytymisestä, kuten rahan käytöstä ja matkojen pituudesta. Työssä selvitettiin myös Ali-Ketolan Tilan tarjoamien palveluiden käyttöä, joista majoitus- ja juhlapalvelut ovat suosituimpia.