Det resilienta barnet : teorier, metoder och ett genusperspektiv
Gällros, Amelia; Karlsson, Maria; Nordström, Jessica; Otakari, Alexandra (2010)
Gällros, Amelia
Karlsson, Maria
Nordström, Jessica
Otakari, Alexandra
Yrkeshögskolan Novia
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101131310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101131310
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa projektia Det resilienta barnet. Projektin tarkoituksena on kehittää malleja, menetelmiä ja materiaaleja, jotka voivat sisältyä sosiaalipedagogiseen interventio-ohjelmaan nimeltään ”Dagis Master”. Tämä opinnäytetyö on projektin väliraportti, joka keskittyy resilienssiteorioihin ja olemassa oleviin resilienssiä vahvistaviin menetelmiin.
Opinnäytetyö pyrkii kuvailemaan, miten ”Dagis Master”-ohjelma pohjautuu teoriaan ja menetelmiin. Tässä opinnäytetyössä resilienssiä tarkastellaan myös sukupuolinäkökulmasta ja siten tämä opinnäytetyö pyrkii myös lisäämään projektiin uuden näkökulman resilienssistä ja lisäämään tietoa yhteiskunnassa vallitsevista sukupuolirooleista päiväkodeissa. Tässä opinnäytetyössä käytetään seuraavaa kysymyksenasettelua: Miten ”Dagis Master”-interventio-ohjelma pohjautuu teorioihin ja menetelmiin? Mitä osaa resilienssistä tässä opinnäytetyössä mainitut työmenetelmät tukevat? Mitä resilienssi merkitsee viisivuotiaan lapsen kohdalla? Miten sukupuolisensitiivinen kasvatus tukee lapsen resilienssiä?
Projektin aiemmissa opinnäytetöissä on pyritty kuvailemaan sosiaalista kompetenssia ja täten seuraava askel projektin sisällä olisi lähestyä resilienssiä lapsen henkilökohtaisista ominaisuuksista. Projektista puuttuu vielä laajempi kuvaus sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta sekä siihen ja ulkoilmapedagogiikkaan sovellettuja materiaaleja. Projektilla ei myöskään vielä ole logoa. Resilienssiin liittyvä kirjallisuus on projektin aiemmissa opinnäytetöissä ollut yksipuolista ja siksi monipuolisempi resilienssi-kirjallisuuden käyttö tulevissa opinnäytetöissä hyödyttäisi projektin kehitystä.
Opinnäytetyö pyrkii kuvailemaan, miten ”Dagis Master”-ohjelma pohjautuu teoriaan ja menetelmiin. Tässä opinnäytetyössä resilienssiä tarkastellaan myös sukupuolinäkökulmasta ja siten tämä opinnäytetyö pyrkii myös lisäämään projektiin uuden näkökulman resilienssistä ja lisäämään tietoa yhteiskunnassa vallitsevista sukupuolirooleista päiväkodeissa. Tässä opinnäytetyössä käytetään seuraavaa kysymyksenasettelua: Miten ”Dagis Master”-interventio-ohjelma pohjautuu teorioihin ja menetelmiin? Mitä osaa resilienssistä tässä opinnäytetyössä mainitut työmenetelmät tukevat? Mitä resilienssi merkitsee viisivuotiaan lapsen kohdalla? Miten sukupuolisensitiivinen kasvatus tukee lapsen resilienssiä?
Projektin aiemmissa opinnäytetöissä on pyritty kuvailemaan sosiaalista kompetenssia ja täten seuraava askel projektin sisällä olisi lähestyä resilienssiä lapsen henkilökohtaisista ominaisuuksista. Projektista puuttuu vielä laajempi kuvaus sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta sekä siihen ja ulkoilmapedagogiikkaan sovellettuja materiaaleja. Projektilla ei myöskään vielä ole logoa. Resilienssiin liittyvä kirjallisuus on projektin aiemmissa opinnäytetöissä ollut yksipuolista ja siksi monipuolisempi resilienssi-kirjallisuuden käyttö tulevissa opinnäytetöissä hyödyttäisi projektin kehitystä.