Sosiaalisen median strategia Paakkari Catering Oy:lle
Kovanen, Jari; Saikkonen, Anni (2010)
Kovanen, Jari
Saikkonen, Anni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101141348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101141348
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa ja ymmärtää sosiaalisen median ilmiötä markkinoinnin näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena on luoda strategia, jonka avulla Paakkari Catering Oy:n on helpompi ottaa käyttöönsä sosiaalisen median työkaluja. Tutkimustehtäviksi muodostuivat: sosiaalisen median käsitteen avaaminen, ilmiön ymmärtäminen haastatteluissa saamiemme tietojen sekä teorian avulla ja strategian luominen sosiaalisen mediaan.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Työssä haastateltiin kuutta ravintola-alan yrittäjää Keski-Suomesta, Uudeltamaalta sekä Pohjois-Suomesta. Lisäksi tutkimuksessa tehtiin asiantuntijahaastattelu.
Haastatteluissa ilmeni, että Facebookin hyödyntäminen kohdeyritysten markkinoinnissa oli melko vähäistä. Facebookia ei pidetty vakavasti otettavana markkinointikanava, vaan enemmänkin ystäville ja kanta-asiakkaille tarkoitettuna informaatiofoorumina. Facebookin käyttö ei myöskään ollut suunnitelmallista yhdessäkään haastateltavista yrityksistä. Yrittäjät pitivät kuitenkin Facebookia hyvänä puskaradiona ja verkostoitumiskeinona. Asiantuntijahaastattelusta nousseet asiat antoivat perustan sosiaalisen median strategiaan. Strategian kannalta tärkeimmiksi aiheiksi mainittiin: tavoitteiden asettaminen, työkalujen valitseminen ja organisoituminen.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Työssä haastateltiin kuutta ravintola-alan yrittäjää Keski-Suomesta, Uudeltamaalta sekä Pohjois-Suomesta. Lisäksi tutkimuksessa tehtiin asiantuntijahaastattelu.
Haastatteluissa ilmeni, että Facebookin hyödyntäminen kohdeyritysten markkinoinnissa oli melko vähäistä. Facebookia ei pidetty vakavasti otettavana markkinointikanava, vaan enemmänkin ystäville ja kanta-asiakkaille tarkoitettuna informaatiofoorumina. Facebookin käyttö ei myöskään ollut suunnitelmallista yhdessäkään haastateltavista yrityksistä. Yrittäjät pitivät kuitenkin Facebookia hyvänä puskaradiona ja verkostoitumiskeinona. Asiantuntijahaastattelusta nousseet asiat antoivat perustan sosiaalisen median strategiaan. Strategian kannalta tärkeimmiksi aiheiksi mainittiin: tavoitteiden asettaminen, työkalujen valitseminen ja organisoituminen.