Menestyvän myyjän salaisuudet
Puumala, Susanne (2009)
Puumala, Susanne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904172037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904172037
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka tulla menestyväksi myyjäksi. Voiko menestyväksi myyjäksi opetella vai vaatiiko työ joitakin synnynnäisiä ominaisuuksia ja jos vaatii niin mitä ne ovat. Opinnäytetyössä tutkittiin menestyvän myyjän ominaisuuksia eli ominaisuuksia joilla he eroavat muista myyjistä. Miksi he ovat parempia ja mitä he tekevät paremmin.
Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin, jossa avoimet kysymykset antoivat haastateltaville mahdollisuuden vastata omin sanoin. Opinnäytetyössä haastateltiin yhteensä kuutta myyntityössä menestynyttä myyjää, jotka valittiin esimiehen kanssa ja tarkoituksella hakien erilaisia persoonia.
Tutkimuksessa selvisi, että menestyvän myyjän ominaisuudet ovat kaikki hyvin pitkälle kaikkien opeteltavissa. Menestyvät myyjät arvostavat omaa ammattiaan ja heistä on mukava tulla joka päivä töihin. He myös panostavat jokaiseen asiakaskohtaamiseen täysillä ja ovat oikeasti kiinnostuneita asiakkaistaan. Heidän asenteesta huokuu positiivisuutta sekä itsevarmuutta, eikä sitä helposti lannisteta. Menestyvät myyjät kaipaavat haasteita ja ottavat haasteet vastaan sellaisena kuin ne annetaan turhia mutisematta.
Opinnäytetyössä päädyttiin siihen tulokseen, että menestyväksi myyjäksi haluavan on luonnostaan oltava persoonana hyvin nöyrä ja hänellä on oltava kova halu tehdä ihmisten kanssa töitä. Siksi tulokset kallistuivat enemmän siihen, että myyjäksi olisi jollainlailla myös synnyttävä.
Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin, jossa avoimet kysymykset antoivat haastateltaville mahdollisuuden vastata omin sanoin. Opinnäytetyössä haastateltiin yhteensä kuutta myyntityössä menestynyttä myyjää, jotka valittiin esimiehen kanssa ja tarkoituksella hakien erilaisia persoonia.
Tutkimuksessa selvisi, että menestyvän myyjän ominaisuudet ovat kaikki hyvin pitkälle kaikkien opeteltavissa. Menestyvät myyjät arvostavat omaa ammattiaan ja heistä on mukava tulla joka päivä töihin. He myös panostavat jokaiseen asiakaskohtaamiseen täysillä ja ovat oikeasti kiinnostuneita asiakkaistaan. Heidän asenteesta huokuu positiivisuutta sekä itsevarmuutta, eikä sitä helposti lannisteta. Menestyvät myyjät kaipaavat haasteita ja ottavat haasteet vastaan sellaisena kuin ne annetaan turhia mutisematta.
Opinnäytetyössä päädyttiin siihen tulokseen, että menestyväksi myyjäksi haluavan on luonnostaan oltava persoonana hyvin nöyrä ja hänellä on oltava kova halu tehdä ihmisten kanssa töitä. Siksi tulokset kallistuivat enemmän siihen, että myyjäksi olisi jollainlailla myös synnyttävä.