Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Rovaniemen jouluimago 2010

Sarajärvi, Milka; Salminen, Jenni (2011)

 
Avaa tiedosto
SalminenJ_SarajarviM.pdf (711.0Kt)
Lataukset: 


Sarajärvi, Milka
Salminen, Jenni
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271774
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää mikä on Rovaniemen jouluimago talvella 2010. Työ toteutettiin yhteistyössä Rovaniemen Matkailu ja Markkinoinnin kanssa. Työn avulla saatiin tietää myös onko Rovaniemi aito, luova, aina läsnä sekä miten antaminen ja välittäminen näkyvät kaupungissa. Tutkimuksen tulosten toivotaan aut-tavan Rovaniemen kaupungin joulun kehittämisessä.

Työn teoriapohjassa käsitellään tutkimuksen lähtökohdat ja tutkimusmenetelmät, sekä Rovaniemen attraktiot ja vetovoimatekijät. Attraktiot ja vetovoimatekijät vaikut-tavat matkailijan matkakohteen valintaan ja ne luovat suurelta osin kaupungin ima-gon. Teoriaosuudessa käsitellään myös mikä imago ja maabrändi on.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti sähköisenä kyselynä, johon vastaajat pääsivät vastaamaan toimeksiantajan Internet-sivuilla. Kyselylomake laadittiin Webropol -ohjelmalla ja tulokset analysoitiin käyttämällä apuna Excel-taulukointia. Kyselyloma-ke sisälsi avoimia–, strukturoituja – sekä monivalintakysymyksiä. Kyselylomake oli nähtävillä 22.10.–26.11.2010 välisenä aikana Rovaniemen Matkailu ja Markkinointi Oy:n ylläpitämällä Visitrovaniemi.fi Internet-sivustolla.

Jouduimme rajaamaan työn koskemaan ainoastaan suomalaisia matkailijoita, koska resurssimme eivät olisi riittäneet kansainväliseen tutkimukseen. Kyselyn avulla saa-tiin tietää suomalaisten ihmisten mielikuvat Rovaniemen jouluimagosta ja tämän pohjalta markkinointi osataan kohdentaa juuri suomalaiselle asiakasryhmälle.

Tuloksista kävi ilmi, että Rovaniemen jouluimago on hyvällä pohjalla, mutta kehitet-tävää löytyy. Rovaniemen Joulukaupunki koetaan lämminhenkisenä ja sieltä jää upeita muistoja niin lapsille kuin aikuisillekin. Joulupukin tapaaminen koetaan tär-keänä osana Rovaniemen matkaa ja Joulupukki on kaupungin suurin attraktio. Suomalaisten keskuudessa Rovaniemen joulu koetaan liian kalliiksi ja sen kaupalli-suus herättää negatiivisia mielikuvia. Tämä johtuu kuitenkin pääasiassa siitä, että Suomen yleinen hintataso on niin korkea.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste