Markkinointi suomalaisissa muotiblogeissa
Tuomikoski, Jatta (2010)
Tuomikoski, Jatta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111014339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111014339
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää markkinoinnin mahdollisuuksia ja muotoja suomalaisissa muotiblogeissa ja saada tietoa siitä, kuinka monia bloggaajia kaupalliset tahot ovat lähestyneet markkinoinnillisissa merkityksissä. Tärkeänä tutkimuskohteena oli myös selvittää, mitä mieltä blogien ylläpitäjät olivat blogien kaupallistumisesta. Pääasiallisena tarkastelun kohteena olivat päiväkirjatyyppiset muotiin, tyyliin ja vaatteisiin keskittyneet blogit, joiden ylläpitäjänä olivat yksityishenkilöt. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyk-sessä käsiteltiin sosiaalisen median mahdollistamia muutoksia kommunikaatiossa ja markkinoinnissa ja lisäksi käsiteltiin blogien määrittelyä.
Tätä tutkimusta tehtäessä Suomen blogimaailma otti tiettävästi ensimmäisen askeleen kohti kaupallisuutta, kun Bonnier Publications osti itselleen yhden Blogilistan suosituimmista muotiin suuntautuneista blogeista. Suomen blogimaailma oli kehittynyt muutamassa vuo-dessa huimaa vauhtia ja blogien kaupallistuminen oli yhä suuremmissa määrin ajankohtai-nen aihe. Tutkimus oli tiettävästi ensimmäinen tämänlaatuinen tutkimus, jonka sisältöön kuuluu olennaisena osana bloggajien mielipiteiden selvittäminen kaupallistumista ja mah-dollisia yritysten yhteydenottoja kohtaan.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin e- lomakekyselyllä. Kysely lähetettiin 64:lle sattumanvaraisesti Blogilista.fi- palvelusta kerätylle muoti-bloggaajalle, jotka olivat rekisteröityneet sivustolla ryhmään muoti, vaatteet- ja tyyli. Ky-sely oli auki kaksi viikkoa, ja vastauksia saatiin yhteensä 33 kappaletta. Tämä edustaa vastausprosenttia 52 %.
Tutkimuksesta ilmeni, että suurin osa suomalaisista muotibloggaajista suhtautuu blogien kaupallistumiseen positiivisesti ja kokee markkinoijien ja yritysten yhteydenotot miellyt-täväksi asiaksi. Yli puolet bloggaajista on vastaanottanut ilmaistuotteita ja lahjoja yrityk-siltä, mutta avoimien kysymysten vastausten perusteella voidaan päätellä, että tuotelahjat ovat olleet määrällisesti tähän mennessä suhteellisen pieniä. Tästä tutkimuksesta oi hyötyä niin yrityksille kuin muillekin tahoille, jotka ovat kiinnostuneita blogeissa tapahtuvan markkinoinnin mahdollisuuksista ja itse bloggaajien asenteista.
Tätä tutkimusta tehtäessä Suomen blogimaailma otti tiettävästi ensimmäisen askeleen kohti kaupallisuutta, kun Bonnier Publications osti itselleen yhden Blogilistan suosituimmista muotiin suuntautuneista blogeista. Suomen blogimaailma oli kehittynyt muutamassa vuo-dessa huimaa vauhtia ja blogien kaupallistuminen oli yhä suuremmissa määrin ajankohtai-nen aihe. Tutkimus oli tiettävästi ensimmäinen tämänlaatuinen tutkimus, jonka sisältöön kuuluu olennaisena osana bloggajien mielipiteiden selvittäminen kaupallistumista ja mah-dollisia yritysten yhteydenottoja kohtaan.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin e- lomakekyselyllä. Kysely lähetettiin 64:lle sattumanvaraisesti Blogilista.fi- palvelusta kerätylle muoti-bloggaajalle, jotka olivat rekisteröityneet sivustolla ryhmään muoti, vaatteet- ja tyyli. Ky-sely oli auki kaksi viikkoa, ja vastauksia saatiin yhteensä 33 kappaletta. Tämä edustaa vastausprosenttia 52 %.
Tutkimuksesta ilmeni, että suurin osa suomalaisista muotibloggaajista suhtautuu blogien kaupallistumiseen positiivisesti ja kokee markkinoijien ja yritysten yhteydenotot miellyt-täväksi asiaksi. Yli puolet bloggaajista on vastaanottanut ilmaistuotteita ja lahjoja yrityk-siltä, mutta avoimien kysymysten vastausten perusteella voidaan päätellä, että tuotelahjat ovat olleet määrällisesti tähän mennessä suhteellisen pieniä. Tästä tutkimuksesta oi hyötyä niin yrityksille kuin muillekin tahoille, jotka ovat kiinnostuneita blogeissa tapahtuvan markkinoinnin mahdollisuuksista ja itse bloggaajien asenteista.