Markkinointitutkimus Kouluinfo Oy:n tuotteen käytöstä kohdekouluissa
Virtanen, Jaakko (2009)
Virtanen, Jaakko
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904232145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904232145
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tekeminen käynnistyi Kouluinfo Oy:n tarpeesta kerätä tietoa Suomen peruskoulujen alaluokkien henkilökunnalta tuotteensa Opetuskansio -oppimateriaalin käytöstä ja yleisesti heidän suhtautumisestaan liikennevalistukseen. Tavoitteena oli saada tietoa materiaalin tunnettavuudesta ja henkilökunnan perussuhtautumisesta liikennevalistukseen sekä siitä, kuinka turvalliseksi he kokevat liikenteen lasten kouluympäristössä. Vastauksien avulla Kouluinfo Oy pyrkii parantamaan markkinointimenetelmiä ja keräämään yleisellä tasolla lisätietoa, jonka avulla voidaan julkisesti perustella Opetuskansio -materiaalin tarpeellisuutta alaluokkien liikenneopetuksessa. Opinnäytetyö esitte-lee Kouluinfo Oy:n yrityksenä, itse tuotteen ja sen markkinoinnin, sekä työnkuvan myyntineuvottelijan näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyö käsittelee Suomen liikennettä ja sen tulevaisuuden näkymiä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka avattiin Webforum- palveluun. Kouluinfo Oy maksoi palveluun liittyvät kustannukset. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja vastauksia saatiin vain 50. Vastaukset analysoitiin tekijän henkilökohtaisen kokemuksen perusteella sekä Kouluinfo Oy:n markkinointijohtaja Carita Jäntin avulla. Teoriassa Opetuskansio- materiaalin pitäisi olla yleisesti tunnettu, koska se on toimitettu lähes kaikkiin Suomen kouluihin.
Opetuskansio -materiaalia pidettiin yleisesti hyvänä ja selkeänä. Merkittäviä ilmenneitä ongelmia olivat mm. rehtoreiden tietämättömyys materiaalista sekä vanhempien huolimaton liikennekäyttäytyminen (ylinopeus ja tarkkaamattomuus) kouluympäristössä. Tutkimustulosten perusteella Kouluinfo Oy aikoo lisäinformoida koulujen rehtoreita materiaalista. Lasten vanhempien huolimaton liikennekäyttäytyminen kouluympäristössä on ongelmana uusi ja siihen Kouluinfo Oy pyrkii vaikuttamaan tulevaisuudessa .
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka avattiin Webforum- palveluun. Kouluinfo Oy maksoi palveluun liittyvät kustannukset. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja vastauksia saatiin vain 50. Vastaukset analysoitiin tekijän henkilökohtaisen kokemuksen perusteella sekä Kouluinfo Oy:n markkinointijohtaja Carita Jäntin avulla. Teoriassa Opetuskansio- materiaalin pitäisi olla yleisesti tunnettu, koska se on toimitettu lähes kaikkiin Suomen kouluihin.
Opetuskansio -materiaalia pidettiin yleisesti hyvänä ja selkeänä. Merkittäviä ilmenneitä ongelmia olivat mm. rehtoreiden tietämättömyys materiaalista sekä vanhempien huolimaton liikennekäyttäytyminen (ylinopeus ja tarkkaamattomuus) kouluympäristössä. Tutkimustulosten perusteella Kouluinfo Oy aikoo lisäinformoida koulujen rehtoreita materiaalista. Lasten vanhempien huolimaton liikennekäyttäytyminen kouluympäristössä on ongelmana uusi ja siihen Kouluinfo Oy pyrkii vaikuttamaan tulevaisuudessa .