Veneen voimansiirtolinjan suunnittelu
Altarriba, Elias (2009)
Altarriba, Elias
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904232134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904232134
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on tehty puurakenteisen fiskarin voimansiirtolinjan suunnittelusta. Voimansiirtolinjalla tarkoitetaan tässä tapauksessa potkurilta vaihteiston laipalle sisältyvää kokonaisuutta lukuun ottamatta vaihteistoa.
Veneen vanha voimansiirtolinja, joka oli peräisin 1950-luvulta, oli vaurioitunut vannasputkiyksiköstä. Vian korjaamiseksi katsottiin parhaaksi uusia koko linja vaihteistoa lukuun ottamatta.
Uuden akselirakenteen valinta aloitetaan vertailemalla erilaisia akselistorakenteita, laskemalla veneen hinausvastuksia ja pohtimalla olosuhteita, jossa akselisto joutuu toimimaan. Tämän jälkeen suoritetaan potkurin optimointilaskenta, jonka tuloksena todetaan vanha potkuri sopivaksi veneeseen. Potkurin valinnan yhteydessä lasketaan potkurin akselille kohdistama työntövoima. Akseliin vaikuttavat lisäksi moottorin tuottama vääntömomentti,kumityynyille asennetun moottorin liikkeet käynnin aikana, painovoima, lämpötilan muutokset sekä korroosio. Veneen puisen runkorakenteen muutokset on myös huomioitu suunnittelutyössä.
Akselin tukemiseksi suunnitellaan kolmella laakerilla toteutettu tuentalaakerointi. Laakereista kaksi on vannasputkessa sijaitsevia liukulaakereita, joista sisemmän tehtävänä on myös estää veden pääsy veneeseen perävantaan läpiviennin kautta. Moottorin ja vannasputken väliin asennetaan lisäksi yksi kannakelaakeri estämään akselin liiallista värähtelyä. Akseli ja moottori liitetään toisiinsa joustavan kytkimen välityksellä.
Suunnittelutyön tuloksena saadaan piirustukset, joiden perusteella voidaan teettää uusi vannasputki ja potkurin akseli sekä valita oikeat tuentalaakerit ja joustava kytkin. Lisäksi saadaan dokumentoitua tietoa seikoista, jotka vaikuttavat puuveneen voimansiirtolinjan suunnitteluun ja kestävyyteen.
Veneen vanha voimansiirtolinja, joka oli peräisin 1950-luvulta, oli vaurioitunut vannasputkiyksiköstä. Vian korjaamiseksi katsottiin parhaaksi uusia koko linja vaihteistoa lukuun ottamatta.
Uuden akselirakenteen valinta aloitetaan vertailemalla erilaisia akselistorakenteita, laskemalla veneen hinausvastuksia ja pohtimalla olosuhteita, jossa akselisto joutuu toimimaan. Tämän jälkeen suoritetaan potkurin optimointilaskenta, jonka tuloksena todetaan vanha potkuri sopivaksi veneeseen. Potkurin valinnan yhteydessä lasketaan potkurin akselille kohdistama työntövoima. Akseliin vaikuttavat lisäksi moottorin tuottama vääntömomentti,kumityynyille asennetun moottorin liikkeet käynnin aikana, painovoima, lämpötilan muutokset sekä korroosio. Veneen puisen runkorakenteen muutokset on myös huomioitu suunnittelutyössä.
Akselin tukemiseksi suunnitellaan kolmella laakerilla toteutettu tuentalaakerointi. Laakereista kaksi on vannasputkessa sijaitsevia liukulaakereita, joista sisemmän tehtävänä on myös estää veden pääsy veneeseen perävantaan läpiviennin kautta. Moottorin ja vannasputken väliin asennetaan lisäksi yksi kannakelaakeri estämään akselin liiallista värähtelyä. Akseli ja moottori liitetään toisiinsa joustavan kytkimen välityksellä.
Suunnittelutyön tuloksena saadaan piirustukset, joiden perusteella voidaan teettää uusi vannasputki ja potkurin akseli sekä valita oikeat tuentalaakerit ja joustava kytkin. Lisäksi saadaan dokumentoitua tietoa seikoista, jotka vaikuttavat puuveneen voimansiirtolinjan suunnitteluun ja kestävyyteen.