Colour Matters : väri- ja valaistussuunnitelma Riihimäen lukion ruokala- ja käytävätiloihin
Keto, Eeva (2011)
Keto, Eeva
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102232565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102232565
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee väri- ja valaistussuunnittelua yläkoulu- ja lukioympäristössä. Koulurakennusten suunnittelua ei ole tämän ikäluokan yhteydessä tutkittu ja kyseenalaistan tämän hetkisen suunnittelun tarkoituksenmukaisuuden.
Lähestyn suunnittelukysymyksiä tutkimalla suomalaista koulusuunnittelua, tutustumalla ulkomaisiin referensseihin ja teettämällä värihahmotukseen ja värijaotukseen liittyvän kyselyn yhdelle Lahden Yhteiskoulun yhdeksännen luokan ryhmälle ja yhdelle Riihimäen lukion abiturienttien ryhmälle. Käyn myös keskustelua koulusuunnitteluun erikoistuneiden arkkitehtien ja suunnittelijoiden sekä koulujen rehtoreiden kanssa saadakseni selville heidän mielipiteensä koulusuunnittelun tämän hetkisestä tilasta Suomessa.
Teoriaosuudessa tutustun eri väriteorioihin ja tutkimuksiin värin ja valon vaikutuksesta ihmisen mielialoihin ja käyttäytymiseen. Tutustun myös ympäristöpsykologiaan ja erityisesti koulumaailman vaikutukseen kasvavaan nuoreen.
Teen työssäni fiktiivisen tulevaisuussuunnitelman Riihimäen lukion ensimmäisen kerroksen ruokalatilaan ja toisen kerroksen käytävätilaan, jossa analysoin tutkimuksissani selville saamiani asioita. Pyrin tätä kautta tekemään molempiin tiloihin suunnitelman tilojen vaatimusten ja nuorten sekä henkilökunnan tarpeet huomioon ottaen. Koska suunnitelmani on fiktiivinen ja tulevaisuuspainotteinen, teen sen konseptitasolla, enkä määritä tiloihin materiaaleja enkä valaisimia tai irtokalusteita.
Lähestyn suunnittelukysymyksiä tutkimalla suomalaista koulusuunnittelua, tutustumalla ulkomaisiin referensseihin ja teettämällä värihahmotukseen ja värijaotukseen liittyvän kyselyn yhdelle Lahden Yhteiskoulun yhdeksännen luokan ryhmälle ja yhdelle Riihimäen lukion abiturienttien ryhmälle. Käyn myös keskustelua koulusuunnitteluun erikoistuneiden arkkitehtien ja suunnittelijoiden sekä koulujen rehtoreiden kanssa saadakseni selville heidän mielipiteensä koulusuunnittelun tämän hetkisestä tilasta Suomessa.
Teoriaosuudessa tutustun eri väriteorioihin ja tutkimuksiin värin ja valon vaikutuksesta ihmisen mielialoihin ja käyttäytymiseen. Tutustun myös ympäristöpsykologiaan ja erityisesti koulumaailman vaikutukseen kasvavaan nuoreen.
Teen työssäni fiktiivisen tulevaisuussuunnitelman Riihimäen lukion ensimmäisen kerroksen ruokalatilaan ja toisen kerroksen käytävätilaan, jossa analysoin tutkimuksissani selville saamiani asioita. Pyrin tätä kautta tekemään molempiin tiloihin suunnitelman tilojen vaatimusten ja nuorten sekä henkilökunnan tarpeet huomioon ottaen. Koska suunnitelmani on fiktiivinen ja tulevaisuuspainotteinen, teen sen konseptitasolla, enkä määritä tiloihin materiaaleja enkä valaisimia tai irtokalusteita.