Markkinointisuunnitelma : Case Avoin yhtiö Paloniemi/Tornikioski
Paloniemi, Julia (2019)
Paloniemi, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111721372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111721372
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Avoin yhtiö Paloniemi/Tornikioskille, joka sijaitsee Alavudella. Tutkimuksessa laadittiin markkinointisuunnitelma, jonka tarkoituksena on luoda lisänäkyvyyttä toimeksiantajayritykselle. Lisäksi markkinointisuunnitelman avulla toimeksiantajayrityksen markkinoinnista on tarkoitus saada suunnitelmallista ja säännöllistä.
Tutkimuksen teoria koostui markkinoinnin käsitteen selventämisestä, markkinointiviestinnästä ja tarjoomasta kilpailukeinona sekä markkinointisuunnitelman rakenteesta. Teoreettisessa viitekehyksessä teoriaosuudesta tehtiin yhteenveto. Tutkimuksen empiirinen osio alkoi perehtymisellä tutkimuksen toteutukseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin kyselynä toimeksiantajayrityksen asiakkaille. Kysely toteutettiin 8.–14.6.2019 ja tutkimuksen empiriassa käytiin läpi kyselyn tulokset.
Tutkimuksessa saatiin selville muun muassa, että toimeksiantajayrityksen asiakkaat ovat tavoitettavissa parhaiten paikallisten sanomalehtien ja Facebookin avulla. Kyselyn tuloksia, opinnäytetyön teoriaa, yhtiön liiketoimintasuunnitelmaa ja viimeisintä tilinpäätöstä sekä yhtiömiesten tietoja ja kokemuksia hyödyntäen laadittiin markkinointisuunnitelma.
Tutkimuksen teoria koostui markkinoinnin käsitteen selventämisestä, markkinointiviestinnästä ja tarjoomasta kilpailukeinona sekä markkinointisuunnitelman rakenteesta. Teoreettisessa viitekehyksessä teoriaosuudesta tehtiin yhteenveto. Tutkimuksen empiirinen osio alkoi perehtymisellä tutkimuksen toteutukseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin kyselynä toimeksiantajayrityksen asiakkaille. Kysely toteutettiin 8.–14.6.2019 ja tutkimuksen empiriassa käytiin läpi kyselyn tulokset.
Tutkimuksessa saatiin selville muun muassa, että toimeksiantajayrityksen asiakkaat ovat tavoitettavissa parhaiten paikallisten sanomalehtien ja Facebookin avulla. Kyselyn tuloksia, opinnäytetyön teoriaa, yhtiön liiketoimintasuunnitelmaa ja viimeisintä tilinpäätöstä sekä yhtiömiesten tietoja ja kokemuksia hyödyntäen laadittiin markkinointisuunnitelma.