RAVITSEMUSHOIDON TOTEUTTAMINEN AIKUISELLE NENÄ-MAHALETKUN KAUTTA: Englanninkielinen opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Määttä, Maija; Saarilammi, Kaisu (2019)
Määttä, Maija
Saarilammi, Kaisu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224004
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena oli opetusvideo. Opetusvideo on tehty Satakunnan ammattikorkeakoulun käyttöön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa visuaalisesti ja auditiivisesti laadukas englanninkielinen opetusvideo hoitotyön opiskelijoille nenä-mahaletkun asettamisesta ja sen käytöstä. Tavoitteena oli lisätä englanninkielistä opetusmateriaalia hoitotyön opiskelijoille. Lisäksi tavoitteena oli, että sairaanhoitajaopiskelijat hyötyvät opetuksesta opetusvideon avulla.
Opetusvideon käsikirjoitus perustuu useisiin näyttöön perustuviin lähteisiin ja tutkimuksiin. Videolla tulee ilmi enteraaliseen letkuravitsemukseen tarvittavat välineet, niiden käyttökuntoon saattaminen, nenä-mahaletkun asettamiseen tarvittavat välineet, sen laittaminen paikoilleen sekä nenä-mahaletkun sijainnin varmistaminen.
Arviointi kerättiin hoitotyön simulaatiotyöryhmän opettajilta sekä ensimmäisen, toisen sekä kolmannen vuoden englanninkielisessä hoitotyön koulutusohjelmassa olevilta opiskelijoilta käyttämällä apuna strukturoitua kyselylomaketta. Saamamme arvioinnin perusteella opetusvideosta on hyötyä opiskelijoille opetuksen tukena ja opettajat käyttäisivät sitä opetuksen apuvälineenä.
Jatkossa opetusvideoita tulisi tuottaa ja käyttää enemmän suomeksi sekä englanniksi, koska ne toimivat hyödyllisenä tukena opetuksessa. Tietoisuutta opetusvideoiden tekemisestä olisi myös hyvä lisätä Satakunnan ammattikorkeakoulussa, sillä sen tekeminen tuntui hankalalta. Apuna voisi käyttää muiden alojen opiskelijoita sekä opettajia. Lisäksi koululla tulisi olla yhteinen malli minkälainen opetusvideon tulisi olla. Yhteistä mallia voisi hyödyntää kaikki eri alojen opiskelijat. This thesis is a functional thesis which resulted an educational video. The educational video is made for Satakunta University of Applied Sciences. The purpose of this thesis was to produce a visually and auditively high quality English educational video for nursing students about inserting nasogastric tube and how to use it. The aim of the thesis was to increase the amount of studying material for nursing students in English. Another aim of the thesis was that the nursing students benefit of the educational video in learning.
The script of the educational video is based on several different evidence-based references and researches. The educational video introduces the equipment that are needed for enteral nutrition and how to prepare it, the equipment needed for inserting a nasogastric tube and demonstrate how to insert it and how to check the location of the nasogastric tube.
The evaluation data was collected from nursing teachers and first-, second- and third-year nursing students, who study in English program. The data was collected with structured questionnaire. Based on the evaluation, the educational video is useful for students and supports their learning, and the teachers will use the educational video as an additional teaching material.
In the future, educational videos should be produced and used more in Finnish and English, as they are a useful support in teaching. Satakunta University of Applied Sciences should raise awareness of educational videos because producing one felt challenging. When producing an educational video, students from another degrees and teachers should be used for assistance. In addition, the university should have a common model, how to produce an educational video. All the students from different degrees in Satakunta University of Applied Sciences could take advantage of the this model.
Opetusvideon käsikirjoitus perustuu useisiin näyttöön perustuviin lähteisiin ja tutkimuksiin. Videolla tulee ilmi enteraaliseen letkuravitsemukseen tarvittavat välineet, niiden käyttökuntoon saattaminen, nenä-mahaletkun asettamiseen tarvittavat välineet, sen laittaminen paikoilleen sekä nenä-mahaletkun sijainnin varmistaminen.
Arviointi kerättiin hoitotyön simulaatiotyöryhmän opettajilta sekä ensimmäisen, toisen sekä kolmannen vuoden englanninkielisessä hoitotyön koulutusohjelmassa olevilta opiskelijoilta käyttämällä apuna strukturoitua kyselylomaketta. Saamamme arvioinnin perusteella opetusvideosta on hyötyä opiskelijoille opetuksen tukena ja opettajat käyttäisivät sitä opetuksen apuvälineenä.
Jatkossa opetusvideoita tulisi tuottaa ja käyttää enemmän suomeksi sekä englanniksi, koska ne toimivat hyödyllisenä tukena opetuksessa. Tietoisuutta opetusvideoiden tekemisestä olisi myös hyvä lisätä Satakunnan ammattikorkeakoulussa, sillä sen tekeminen tuntui hankalalta. Apuna voisi käyttää muiden alojen opiskelijoita sekä opettajia. Lisäksi koululla tulisi olla yhteinen malli minkälainen opetusvideon tulisi olla. Yhteistä mallia voisi hyödyntää kaikki eri alojen opiskelijat.
The script of the educational video is based on several different evidence-based references and researches. The educational video introduces the equipment that are needed for enteral nutrition and how to prepare it, the equipment needed for inserting a nasogastric tube and demonstrate how to insert it and how to check the location of the nasogastric tube.
The evaluation data was collected from nursing teachers and first-, second- and third-year nursing students, who study in English program. The data was collected with structured questionnaire. Based on the evaluation, the educational video is useful for students and supports their learning, and the teachers will use the educational video as an additional teaching material.
In the future, educational videos should be produced and used more in Finnish and English, as they are a useful support in teaching. Satakunta University of Applied Sciences should raise awareness of educational videos because producing one felt challenging. When producing an educational video, students from another degrees and teachers should be used for assistance. In addition, the university should have a common model, how to produce an educational video. All the students from different degrees in Satakunta University of Applied Sciences could take advantage of the this model.