Liiketoimintasuunnitelma matkailuyritykselle : Case: Oman kahvilan ideointi
Keinänen, Helena; Fälden, Karoliina (2011)
Keinänen, Helena
Fälden, Karoliina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103243559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103243559
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli mielenkiinto suunnitella omannäköinen kahvila ja halu selvittää idean kannattavuus. Tästä lähtökohdasta varsinaiseksi opinnäytetyön aiheeksi muotoutui liiketoimintasuunnitelman tekeminen matkailualan yritykselle ja kyselytutkimuksen toteuttaminen sitä tukemaan.
Teoriaosuuden alussa perehdytään lähdeaineiston avulla yrityksen perustamiseen liittyviin muodollisuuksiin ja muihin käytännön toimenpiteisiin. Lisäksi tuodaan esille jonkin verran myös tilastotietoa yrittäjyydestä. Tämän jälkeen esitellään oma liikeidea kaikkine osa-alueineen. Lisäksi kuvaillaan yrityksen liiketoimintaympäristöä, rahoituksen suunnittelua ja lopuksi hahmotellaan yritykselle riski- ja SWOT-analyysit.
Työn tavoitteena oli saada vastaus tutkimusongelmaan, onko liikeidealle kysyntää. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimus, koska haluttiin selkeästi määrällistä tietoa. Tarkoitus oli myös ottaa huomioon potentiaalisten asiakkaiden näkökulmia, ja selvittää heidän tottumuksiaan kahvilassa käynnin suhteen. Siksi kartoitettiin myös heidän toiveitaan ja ideoitaan. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla.
Tulokset olivat pääosin positiivisia sekä toivotun kaltaisia, ja vahvistivat omaa mielikuvaa perustettavan yrityksen luonteesta. Vastaajien toiveet sekä tutkijoiden omat ideat ja suunnitelmat kohtasivat paremmin kuin osattiin odottaa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että uusi kahvila olisi tervetullut paikkakunnalle. Useista vastauksista kävi ilmi, että tämänhetkinen kahvilatarjonta ja niiden valikoima on liian suppea ja uudelle vapaa-ajanviettopaikalle on kysyntää. Tulokset on havainnollistettu kaavioin.
Teoriaosuuden alussa perehdytään lähdeaineiston avulla yrityksen perustamiseen liittyviin muodollisuuksiin ja muihin käytännön toimenpiteisiin. Lisäksi tuodaan esille jonkin verran myös tilastotietoa yrittäjyydestä. Tämän jälkeen esitellään oma liikeidea kaikkine osa-alueineen. Lisäksi kuvaillaan yrityksen liiketoimintaympäristöä, rahoituksen suunnittelua ja lopuksi hahmotellaan yritykselle riski- ja SWOT-analyysit.
Työn tavoitteena oli saada vastaus tutkimusongelmaan, onko liikeidealle kysyntää. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimus, koska haluttiin selkeästi määrällistä tietoa. Tarkoitus oli myös ottaa huomioon potentiaalisten asiakkaiden näkökulmia, ja selvittää heidän tottumuksiaan kahvilassa käynnin suhteen. Siksi kartoitettiin myös heidän toiveitaan ja ideoitaan. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla.
Tulokset olivat pääosin positiivisia sekä toivotun kaltaisia, ja vahvistivat omaa mielikuvaa perustettavan yrityksen luonteesta. Vastaajien toiveet sekä tutkijoiden omat ideat ja suunnitelmat kohtasivat paremmin kuin osattiin odottaa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että uusi kahvila olisi tervetullut paikkakunnalle. Useista vastauksista kävi ilmi, että tämänhetkinen kahvilatarjonta ja niiden valikoima on liian suppea ja uudelle vapaa-ajanviettopaikalle on kysyntää. Tulokset on havainnollistettu kaavioin.