Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Valtion maantiestä yksityistieksi : maantien muutoksen mutkat

Lämsä, Merja (2011)

 
Avaa tiedosto
Lamsa_Merja.pdf (496.2Kt)
Lataukset: 


Lämsä, Merja
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103283629
Tiivistelmä
Tehty tutkimus käsittelee valtion maanteiden yksityistämisprosessia. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten lakkauttamisprosessia kehittämällä voidaan lisätä lakkauttamispäätösten hyväksyttävyyttä ja lieventää asiakkaiden mahdollista mielipahaa.

Tutkimuksen tavoitteena on kehittää maanteiden lakkauttamisprosessia asiakkaan näkökulmasta. Tarkoituksena on tuottaa kehittämisehdotuksia, joiden avulla lakkauttamisprosessi voidaan toteuttaa asiakaslähtöisemmin. Tehtävänä on etsiä vastausta tutkimuksen pääkysymykseen, millä toimenpiteillä asiakas voidaan huomioida paremmin lakkauttamisprosessissa. Tutkimuksen alakysymyksiä ovat, miten asiakas on kokenut lakkauttamisprosessin ja miten lakkauttamisprosessia pitäisi parantaa.

Tutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena käyttäen tapaustutkimusmenetelmää, jossa tapauksina ovat olleet lakkauttamisprosessit. Tutkimuksen aineisto on hankittu puolistrukturoidulla haastattelulla eli teemahaastattelulla. Aineiston hankinnassa on kokeiltu lisäksi Learning Cafe-menetelmää. Aineisto on litteroitu SounScriber-litterointiohjelmalla, ja analysointi on tehty luokittelemalla.

Tehdyn tutkimuksen tärkeimmäksi tulokseksi nousi, että maantien lakkauttamisprosessin asiakastyytyväisyyden synnyssä ei ole kysymys resursseista kuten rahasta tai konkreettisista vaikutuksista tiehen tai ihmisiin, vaan asiakaspalvelun laadusta, jonka hallinnollisen luokan muutosprosesseja läpivievät asiantuntijat tekevät. Tehdyn tutkimuksen yllättävin tulos oli, että yleiset muutoksen tunteet tulivat selvästi esille tutkimusaineistossa. Tässä tutkimuksessa on käsitelty muutoksen tunteita, muutosviestintää ja muutosjohtamista. Vaikka muutoksen kohteena on niinkin rationaalinen eli tosiasioihin perustuva asia kuin liikenneväylän hallinnollisen luokan muutos eli omistajavaihdos, niin itse muutosprosessissa on emotionaalisilla eli tunnepitoisilla asioilla erittäin merkittävä rooli.

Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää omassa työssään hallinnollisen luokan muutoksia läpivievät asiantuntijat ELY-organisaatiossa. Lisäksi tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää lakkauttamisprosessin muutosviestintäohjeen laatimisessa. Jatkotutkimuksen aiheeksi esitän saman tutkimuksen suorittamista toisen ELY-keskuksen alueella ja vertailututkimuksen tekemistä. Lisäksi esitän jatkotutkimuksen aiheeksi muutosviestinnän ja -vuorovaikutuksen syvällisempää tutkimista maantien lakkauttamisprosessissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste