Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kirjainmuotoilu : miten kirjaintyyppi kaupallistetaan ja onko suomalaisuudesta etua?

Aaltonen, Ilona (2019)

 
Avaa tiedosto
Aaltonen_Ilona.pdf (1.001Mt)
Lataukset: 


Aaltonen, Ilona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025787
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kirjaintyyppien kaupallistamista sekä typografisten valintojen merkitystä yrityksen visuaaliselle identiteetille. Tutkimukselle luodaan pohja käymällä ensin läpi suomalaisen kirjainmuotoilun historian vaiheita, joita työn edetessä peilataan nykyisyyteen ja tutkitaan, onko suomalaisella kirjainmuotoilulla samanlaista mainetta maailmalla kuin suomalaisella muotoilulla.

Opinnäytetyössä käydään läpi kirjaintyypin suunnitteluprosessia ideoinnista toteutukseen ja julkaisuun asti. Työssä avataan julkaisuun ja myyntiin liittyviä keinoja sekä kirjaintyyppien ostamiseen liittyviä lisenssejä ja sitä, miten kirjaintyyppejä voidaan suojata tekijänoikeuksilla.

Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoutta suomalaisesta kirjainmuotoilusta ja sen historiasta sekä havainnollistaa kirjainmuotoilun merkitystä yrityksille erilasten esimerkkien ja suunnitteluprosessin läpikäymisen avulla. Opinnäytetyö toimii tietopakettina yrityksille, jotka harkitsevat nimikkokirjaintyypin tilaamista sekä ohjenuorana kirjainmuotoilusta ja kirjaintyyppien myymisestä kiinnostuneelle suunnittelijalle. Osana tutkimusta on suomalaisille kirjainmuotoilijoille toteutettu kysely.
 
This thesis explores the commercialization of typefaces and the importance of typographic choices for a company's visual identity. The basis for the research is laid by first going through the phases of the history of Finnish typeface design, which, as the work progresses, reflects on the present and examines whether Finnish typeface design has the same reputation in the world as Finnish design.

The thesis introduces the process of designing a typeface from ideation to implementation and publication. The thesis opens up the means of publishing and selling a typeface, the licenses related to buying typefaces, and how to protect typefaces with copyright.

The aim of this thesis is to increase the knowledge of Finnish typeface design and its history and to illustrate the importance of typeface design for companies via different examples and going through the design process. The thesis serves as an information package for any company considering having a signature typeface made, as well as a guide for designers interested in designing and selling typefaces. A questionnaire was also carried out for Finnish typeface designers to provide further information and insight.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste