Koulutusmateriaali perheretkitoiminnan vapaaehtoisille ohjaajille
Karvinen, Heidi (2019)
Karvinen, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126007
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää vapaaehtoistoimintaa Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n perheretkitoiminnassa. Perheretket on suunnattu perheille, joissa vanhemmalla tai vanhemmilla on ollut ongelmallista päihteiden käyttöä. Toiminnan tavoitteena on tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutussuhdetta. Retkiä varten koulutetaan vapaaehtoisia ohjaajia, jotka toimivat ohjaajina yhdessä työntekijöiden kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä vapaaehtoisten tietoa ja valmiuksia toimia perheretkitoiminnan ohjaajina.
Toiminnallisen osuuden tuotos on koulutusmateriaali. Koulutusmateriaali syntyi yhteistyökumppaneiden palaverien, projektityöntekijän eli kouluttajan kanssa tehdyn yhteistyön ja selvityksen pohjalta. Selvityksenä teemojen kartoittamiseksi käytettiin sähköistä kyselyä, joka teetettiin perheretkitoiminnan yhteistyökumppaneille. Koulutusmateriaali koostuu vapaaehtoistoiminnasta, lapsen ja vanhemman välisestä vuorovaikutussuhteesta, perheiden kohtaamisesta, ryhmätoiminnasta ja ryhmänohjauksesta.
Projektityöntekijä arvioi koulutusmateriaalia pitkin prosessia. Loppuarvioinnin perusteella materiaali sisältää tärkeää asiaa koulutuksen kannalta, materiaali on selkeää ja hyvin tiivistetty ja sen pohjalta on helppo suunnitella koulutus. Jatkossa voisi tutkia koulutusmateriaalin tarkoituksenmukaisuutta ja kehittää sitä vastaamaan paremmin vapaaehtoisten tarpeita. Perheretkitoiminnasta tutkimusta voisi tehdä toiminnan suunnittelusta, kehittämisestä ja arvioinnista.
Toiminnallisen osuuden tuotos on koulutusmateriaali. Koulutusmateriaali syntyi yhteistyökumppaneiden palaverien, projektityöntekijän eli kouluttajan kanssa tehdyn yhteistyön ja selvityksen pohjalta. Selvityksenä teemojen kartoittamiseksi käytettiin sähköistä kyselyä, joka teetettiin perheretkitoiminnan yhteistyökumppaneille. Koulutusmateriaali koostuu vapaaehtoistoiminnasta, lapsen ja vanhemman välisestä vuorovaikutussuhteesta, perheiden kohtaamisesta, ryhmätoiminnasta ja ryhmänohjauksesta.
Projektityöntekijä arvioi koulutusmateriaalia pitkin prosessia. Loppuarvioinnin perusteella materiaali sisältää tärkeää asiaa koulutuksen kannalta, materiaali on selkeää ja hyvin tiivistetty ja sen pohjalta on helppo suunnitella koulutus. Jatkossa voisi tutkia koulutusmateriaalin tarkoituksenmukaisuutta ja kehittää sitä vastaamaan paremmin vapaaehtoisten tarpeita. Perheretkitoiminnasta tutkimusta voisi tehdä toiminnan suunnittelusta, kehittämisestä ja arvioinnista.