Uusi neuvola-asetus ja laajat terveystarkastukset : Asiakkaiden kokemuksia äitiys- ja lastenneuvoloiden nykyisistä terveystarkastuksista
Virtanen, Henna (2011)
Virtanen, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103283643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103283643
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata uutta asetusta neuvolatoiminnasta ja samalla tuoda esille niitä osa-alueita, jotka mahdollisesti muuttavat neuvolatoimintaa tavalla tai toisella. Valtioneuvoston uusi asetus neuvolatoiminnasta, koulu ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta (28.5.2009/380) määrää, että kunta on velvollinen järjestämään määräaikaiset terveystarkastukset 1. päivästä tammikuuta 2011. Keskeinen muutos uudessa asetuksessa on se, että asetus muuttaa ohjaukseen sisältyviä suosituksia kuntia sitoviksi velvoitteiksi.
Tutkimus toteutettiin pienimuotoisena kyselytutkimuksena Internetissä. Opinnäytetyölläni hain vastauksia siihen, että minkälaisia myönteisiä ja kielteisiä kokemuksia vanhemmilla on neuvoloiden terveystarkastuksista viimeisen viiden vuoden ajalta. Tarkoituksena oli saada tietoa myös siitä, millaista tietoa äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakkaat olivat saaneet laajoista terveystarkastuksista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta.
Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että sekä äitiys- että lastenneuvolan asiakkaat olivat olleet terveystarkastuksiin sekä tyytyväisiä että tyytymättömiä. Osasyynä kielteisille kokemuksille näyttäisi olevan kiire ja henkilökuntavaje, joten neuvolan terveydenhoitajalla saattaa olla enemmän asiakkaita, kuin sopiva määrä olisi. Lisäksi vastauksissa pohdittiin paljon sitä, että neuvolassa työskentelevä terveydenhoitaja ei välttämättä aina osaa vastata asiakkaidensa kysymyksiin. Kyselyyn vastaajat olivat melkein kaikki sitä mieltä, että olisivat toivoneet neuvolan terveydenhoitajalta enemmän tukea ja ymmärrystä. Kehittämiskohteiksi tämän kyselyn perusteella nousivat hoitajien kiire ja resurssipula. Myös terveydenhoitajien sekä tiedollinen että taidollinen osaaminen nousivat hyvin esille.
Tutkimus toteutettiin pienimuotoisena kyselytutkimuksena Internetissä. Opinnäytetyölläni hain vastauksia siihen, että minkälaisia myönteisiä ja kielteisiä kokemuksia vanhemmilla on neuvoloiden terveystarkastuksista viimeisen viiden vuoden ajalta. Tarkoituksena oli saada tietoa myös siitä, millaista tietoa äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakkaat olivat saaneet laajoista terveystarkastuksista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta.
Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että sekä äitiys- että lastenneuvolan asiakkaat olivat olleet terveystarkastuksiin sekä tyytyväisiä että tyytymättömiä. Osasyynä kielteisille kokemuksille näyttäisi olevan kiire ja henkilökuntavaje, joten neuvolan terveydenhoitajalla saattaa olla enemmän asiakkaita, kuin sopiva määrä olisi. Lisäksi vastauksissa pohdittiin paljon sitä, että neuvolassa työskentelevä terveydenhoitaja ei välttämättä aina osaa vastata asiakkaidensa kysymyksiin. Kyselyyn vastaajat olivat melkein kaikki sitä mieltä, että olisivat toivoneet neuvolan terveydenhoitajalta enemmän tukea ja ymmärrystä. Kehittämiskohteiksi tämän kyselyn perusteella nousivat hoitajien kiire ja resurssipula. Myös terveydenhoitajien sekä tiedollinen että taidollinen osaaminen nousivat hyvin esille.