Genret lasten ja nuorten kirjallisuudessa : tarkastelussa Helsingin kaupunginkirjaston englanninkielinen kokoelma
Heikkinen, Satu (2019)
Heikkinen, Satu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827336
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä arvioidaan Helsingin kaupunginkirjaston genreluokitusta ja sen toimivuutta lasten ja nuorten kokoelman osalta. Työssä esitellään Helsingin kaupunginkirjaston luokitusjärjestelmä sekä määritelmät eri genreille. Lisäksi tutustutaan kokoelmatyöhön, etenkin sisällönkuvailuun ja asiasanoitukseen.
Opinnäytetyössä käytetään laadullisina tutkimusmenetelminä arviointia ja haastattelua. Englanninkielisestä kokoelmasta luodaan listaus, jonka pohjalta kokoelmaa arvioidaan. Haastatteluissa kolme kirjastoalan ammattilaista kertovat mielipiteitään tämänhetkisestä genreluokituksesta.
Genreluokituksen ongelmakohtia, kuten eroja eri kielisten kokoelmien välillä käydään läpi työn loppupuolella. Lopuksi esitetään suositus, joka ratkaisisi nämä ongelmat. This functional thesis evaluates the classification of genres and its functionality in Helsinki City Library’s children and young adult collection. The thesis outlines Helsinki City Library’s system of classification and general definitions for different genres. It also familiarizes with collection management, in particular subject cataloging and indexing.
In this thesis the qualitative research methods being used are evaluation and interview. A list is created from the English collection, and the evaluation is based on that. In the interviews three library professionals tell their opinions on the current system of the classification of genres.
The problems in the classification of genres, such as differences in the collections in different languages are highlighted at the end of the thesis. Lastly a recommendation for solving these problems is presented.
Opinnäytetyössä käytetään laadullisina tutkimusmenetelminä arviointia ja haastattelua. Englanninkielisestä kokoelmasta luodaan listaus, jonka pohjalta kokoelmaa arvioidaan. Haastatteluissa kolme kirjastoalan ammattilaista kertovat mielipiteitään tämänhetkisestä genreluokituksesta.
Genreluokituksen ongelmakohtia, kuten eroja eri kielisten kokoelmien välillä käydään läpi työn loppupuolella. Lopuksi esitetään suositus, joka ratkaisisi nämä ongelmat.
In this thesis the qualitative research methods being used are evaluation and interview. A list is created from the English collection, and the evaluation is based on that. In the interviews three library professionals tell their opinions on the current system of the classification of genres.
The problems in the classification of genres, such as differences in the collections in different languages are highlighted at the end of the thesis. Lastly a recommendation for solving these problems is presented.