Päätelaitteiden vaihtojen ja asetusten tehostaminen
Lehtonen, Erkki (2011)
Lehtonen, Erkki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104053917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104053917
Tiivistelmä
Työn aiheena oli päätelaitteiden vaihtojen ja asetusten tehostaminen Fläkt Woods Oy Toijalan tehtaalle. Tavoitteena oli saada vaihto- ja asetusajoista noin 20 prosenttia pois verrattuna entiseen aikaan. Työssä käytettiin hyväksi SMED-tuotannonohjausmenetelmää. Ideana oli jakaa vaihdon ja asetusten vaiheet pienemmiksi osiksi, joista pyrittiin löytämään ne osiot, jotka voidaan poistaa, korvata tai lyhentää.
Työn alku oli Machine Track -seurantaohjelman opettelua, jonka avulla voitiin tarkkailla automaatiolinjojen logiikan tiloja. Tarkoitus oli tehdä työ seuraamalla vain tämän ohjelman antamia tietoja, mutta tiedot huomattiin vajavaisiksi. Tästä syystä linjojen vaihtoja ja asetuksia oli seurattava paikanpäällä, linjojen vieressä, kun vaihtoja ja asetuksia suoritettiin.
Linjoja, joita seurattiin, oli alkuvaiheessa 11 erilaista. Kaikkien linjojen kaikkia vaihtoja ei ollut mielekästä kirjoittaa vaihe vaiheelta ylös, vaan ottaa selville eniten aikaa vievä vaihto jokaiselta linjalta erikseen ja verrata sitä vähiten aikaa vievään vaihtoon samalta linjalta. Linjoilla esiintyvät häiriöt kirjattiin myös ylös tässä vaiheessa.
Parannusehdotukset kirjattiin ylös ja niitä ruvettiin pohtimaan. Palavereissa mietittiin, mitkä linjat pidettiin mukana kehitystyössä tällä kertaa. 11:sta erilaisesta linjasta pudotettiin pois kolme linjaa, PMJ-, ENSTO 1- ja ENSTO 2 -linjat. Jäljelle jääneistä linjoista kerättiin parannusehdotukset talteen ja mietittiin, mitkä ovat toimivimpia ratkaisuja. Kun parannusehdotukset oli kirjattu ylös, poistettiin lopuksi vielä viisi linjaa, joista kyllä otettiin parannusideat huomioon, mutta ei enempää keskitytty viemään ideoita vielä tämän pidemmälle. Lopulta saatiin kolme jäljelle, KSO-, KGEB- ja Kehys-linja.
Tuloksina saatiin, että kaikilla kolmella linjalla parannuksia tulee pisimmillä vaihtoajoilla vähintään se tavoitteellinen 20 prosenttia. Ajallinen hyöty on suurin Kehys-linjalla, jossa aikaa lähtee vaihdosta pois noin 25 minuuttia, kun taas suhteellisesti suurin hyöty saadaan KGEB-linjalla, jossa hyöty on lähes 50 prosenttia optimitilanteessa. Tulevaisuudennäkymistä voidaan sanoa, että Machine Track -seurantaohjelman käyttö ei ole läheskään sen kapasiteetin tasolla. Sen parempi käyttö ja opettelu ovat varmasti suureksi hyödyksi automaatiolinjojen käynnin ja tilojen tarkastelussa.
Työn alku oli Machine Track -seurantaohjelman opettelua, jonka avulla voitiin tarkkailla automaatiolinjojen logiikan tiloja. Tarkoitus oli tehdä työ seuraamalla vain tämän ohjelman antamia tietoja, mutta tiedot huomattiin vajavaisiksi. Tästä syystä linjojen vaihtoja ja asetuksia oli seurattava paikanpäällä, linjojen vieressä, kun vaihtoja ja asetuksia suoritettiin.
Linjoja, joita seurattiin, oli alkuvaiheessa 11 erilaista. Kaikkien linjojen kaikkia vaihtoja ei ollut mielekästä kirjoittaa vaihe vaiheelta ylös, vaan ottaa selville eniten aikaa vievä vaihto jokaiselta linjalta erikseen ja verrata sitä vähiten aikaa vievään vaihtoon samalta linjalta. Linjoilla esiintyvät häiriöt kirjattiin myös ylös tässä vaiheessa.
Parannusehdotukset kirjattiin ylös ja niitä ruvettiin pohtimaan. Palavereissa mietittiin, mitkä linjat pidettiin mukana kehitystyössä tällä kertaa. 11:sta erilaisesta linjasta pudotettiin pois kolme linjaa, PMJ-, ENSTO 1- ja ENSTO 2 -linjat. Jäljelle jääneistä linjoista kerättiin parannusehdotukset talteen ja mietittiin, mitkä ovat toimivimpia ratkaisuja. Kun parannusehdotukset oli kirjattu ylös, poistettiin lopuksi vielä viisi linjaa, joista kyllä otettiin parannusideat huomioon, mutta ei enempää keskitytty viemään ideoita vielä tämän pidemmälle. Lopulta saatiin kolme jäljelle, KSO-, KGEB- ja Kehys-linja.
Tuloksina saatiin, että kaikilla kolmella linjalla parannuksia tulee pisimmillä vaihtoajoilla vähintään se tavoitteellinen 20 prosenttia. Ajallinen hyöty on suurin Kehys-linjalla, jossa aikaa lähtee vaihdosta pois noin 25 minuuttia, kun taas suhteellisesti suurin hyöty saadaan KGEB-linjalla, jossa hyöty on lähes 50 prosenttia optimitilanteessa. Tulevaisuudennäkymistä voidaan sanoa, että Machine Track -seurantaohjelman käyttö ei ole läheskään sen kapasiteetin tasolla. Sen parempi käyttö ja opettelu ovat varmasti suureksi hyödyksi automaatiolinjojen käynnin ja tilojen tarkastelussa.