Alle 2-vuotiaan lapsen motorisen kehityksen tukeminen: Opas Porin Winnovan lähihoitajaopiskelijoille
Sirén, Verna (2020)
Sirén, Verna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001181359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001181359
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opasmateriaali alle 2-vuotiaan lapsen karkeamotoristen taitojen kehityksen tukemiseksi Winnovan Porin toimipisteen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon opetuksen tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa suorittavien lähihoitajaopiskelijoiden ammatillista osaamista terveen lapsen karkeamotoristen taitojen tukemiseen käsittelyn ja toiminnan ohjauksen avulla.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin terveen lapsen motorisen kehityksen etenemistä vastasyntyneen selinmakuu asennosta pystyasentoon ja erilaisten ulkoisten tekijöiden vaikutuksia asennonhallinnan ja perusliikkumisen oppimiseen. Teoriassa käsiteltiin lisäksi lapsen motorista kehitystä tukevaa käsittelyä ja toiminnan ohjausta. Teoreettinen osuus pohjautui vahvasti fysioterapian ammattikirjallisuuteen.
Materiaaliin valokuvattiin viittä lasta iältään 6-24kk vanhempiensa kanssa. Materiaali sisälsi havainnollistavia kuvia ja kirjallisia ohjeita 6-24 kuukauden ikäisien lasten motoristen taitojen harjoittamiseen arjen rutiinien yhteydessä.
Toiminnallisen opinnäytetyön materiaali tuotettiin sähköisenä PDF-tiedostona, joka luovutettiin Porin Winnovan sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon koulutusvastaavalle lehtorille. Materiaali on yleisopas, joka toimii lähihoitajaopiskelijoiden opetuksen tukena opintojen eri vaiheissa ja opettajat voivat soveltaa sitä omiin didaktisiin menetelmiinsä lapsen kasvua ja kehitystä käsittelevien oppituntien yhteydessä. Materiaali on tulostettavissa lisäksi oppilaiden itsenäiseen opiskeluun. The purpose of this thesis was to produce a guidebook how to support children’s development of motor skills from age 6 months to 2 years. The guidebook was done to support education of the basic degree students in health care and social services at Winnova in Pori. The aim of the thesis was to increase students professional competence how they can support children’s normal gross motor skills by handling techniques and action guidance.
The theoretical part of the thesis dealt with the progression of motor development of a healthy child from newborn’s supine posture to an upright posture and the effects of various external factors on learning posture control and basic movement. Theoretical part included handling techniques and action guidance for caregivers. The theoretical part also included research data in rehabilitation of children with motor delay. The theoretical part was based on the literature on physiotherapy.
Five children from age 6 months to 2 years with their parents were photographed for the guidebook. The guidebook included photographs and written instructions of supporting child’s motor skills.
The guidebook was produced as an electronic PDF file, which was handed over to the Lecturer in social and health education. Lecturers can adapt the guidebook to their own didactic methods. Material is general guidebook and that can be used to support the teaching of practical nursing students at different stages of their studies, especially in education of childhood development. In addition the material can be printed for self-study by students.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin terveen lapsen motorisen kehityksen etenemistä vastasyntyneen selinmakuu asennosta pystyasentoon ja erilaisten ulkoisten tekijöiden vaikutuksia asennonhallinnan ja perusliikkumisen oppimiseen. Teoriassa käsiteltiin lisäksi lapsen motorista kehitystä tukevaa käsittelyä ja toiminnan ohjausta. Teoreettinen osuus pohjautui vahvasti fysioterapian ammattikirjallisuuteen.
Materiaaliin valokuvattiin viittä lasta iältään 6-24kk vanhempiensa kanssa. Materiaali sisälsi havainnollistavia kuvia ja kirjallisia ohjeita 6-24 kuukauden ikäisien lasten motoristen taitojen harjoittamiseen arjen rutiinien yhteydessä.
Toiminnallisen opinnäytetyön materiaali tuotettiin sähköisenä PDF-tiedostona, joka luovutettiin Porin Winnovan sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon koulutusvastaavalle lehtorille. Materiaali on yleisopas, joka toimii lähihoitajaopiskelijoiden opetuksen tukena opintojen eri vaiheissa ja opettajat voivat soveltaa sitä omiin didaktisiin menetelmiinsä lapsen kasvua ja kehitystä käsittelevien oppituntien yhteydessä. Materiaali on tulostettavissa lisäksi oppilaiden itsenäiseen opiskeluun.
The theoretical part of the thesis dealt with the progression of motor development of a healthy child from newborn’s supine posture to an upright posture and the effects of various external factors on learning posture control and basic movement. Theoretical part included handling techniques and action guidance for caregivers. The theoretical part also included research data in rehabilitation of children with motor delay. The theoretical part was based on the literature on physiotherapy.
Five children from age 6 months to 2 years with their parents were photographed for the guidebook. The guidebook included photographs and written instructions of supporting child’s motor skills.
The guidebook was produced as an electronic PDF file, which was handed over to the Lecturer in social and health education. Lecturers can adapt the guidebook to their own didactic methods. Material is general guidebook and that can be used to support the teaching of practical nursing students at different stages of their studies, especially in education of childhood development. In addition the material can be printed for self-study by students.